1. Uge

Dag

Dato   Fra Til Distance Gnm.fart Max fart Vind

1

Lørdag, 
den 5. juni
  Hundige Rødvig 25.3 7kn   0-2
Så kom vi endelig af sted. Efter mange måneders venten og planlægning, blev det endelig den 5 juni.
Båden var færdigpakket til bristepunktet. De sidste indkøb var foretaget og stuvet af vejen. Redningsflåden var afhentet og installeret i den dertil indrettede kistebænk under styrepladsen. Vi havde i de sidste uger haft travlt med at rydde huset og gøre det klar til dets viceværter, Morten og Tamara, som efter sigende er meget glade for at bo der.

Lørdagen blev en meget hektisk dag. Vi startede klokken 6.15 hvor vækkeuret ringede og godt trætte tumlede vi ud af agterkøjen. Vi havde sat Torben og Charlot, Birger og Anette, Manne og Annie og Kirsten i stævne klokken 7.30 i klubhuset. (Eller også var det Birger som havde sat os i stævne). Vi startede med at klare båden op og da vi kom op i klubhuset var de andre allerede i gang med at dække bord og der var fuld gang i køkkenet. Vi havde jo inviteret til brunch mellem 9 og 12 og jeg skal love for at der blev en forrygende formiddag. Venner, sejler venner og familie kom i en jævn strøm for at ønske os en god tur og gaverne regnede ned over os. Tak til alle der mødte op og tak for alle gaverne. Vi prøver stadig om vi kan finde en kistebænk hvor der kan være lidt mere i.

Pludselig var klokken blevet 11.30 og under Charlot`s strenge ordre, fik vi besked på at nu var det tid til at gøre klar til afgang. Signalflagene blev pillet ned og landstrømmen blev taget, alle skabe blev gennemgået for blinde passagerer (se gæstebog) og motoren startet. Nu begyndte det at kilde i maven. Præcis klokken 12.00 huggede Charlot agterfortøjningen over og Gi´vind gled langsomt ud i bassinet, mens 75 gæster stod på land og kikkede på.  

Jo - der blev knebet en enkelt tåre, for det kan da undre én, at når man har så mange dejlige venner så er det da underligt at man rejser væk. 

På vej mod havnehullet blev vi enige om at vi lige ville give den sidste omgang, så Gi´vind lavede en 360 graders vending og det gav åbenbart mange sjove bemærkninger på land. Bl.a. fordi der var flere som havde bemærket at vi havde glemt at tage bagbords fender ind, og nu kunne alle se at samtlige fendere fortsat sad på styrbord side. Dette blev vi først opmærksomme på da telefonen ringede en times tid senere, hvor Charlot spurgte om vi havde taget fenderne ind, til meget stor forundring for os, for hvordan kunne hun dog se det?

Turen til Rødvig kom til at foregå for motor da der ingen vind var, hvilket var godt det samme da vi havde alt for mange indtryk at fordøje, til også at skulle passe sejl.
Alle vores hjælpere samt Jette og Seppo kom til Rødvig et par timer senere, hvor vi grillede om aftenen og godt trætte tørnede vi ind ved 23 tiden.
Tak til alle der mødte op og gjorde dagen til en uforglemmelig dag og tak til alle dem der tog det store slæb så vi bare kunne nyde dagen uden at bekymre os om andet.

 

Dag

Dato Fra Til Distance Gnm.fart Max fart Vind

2

Søndag, 
den 6. juni
Rødvig Klintholm 26.1 8kn   7-9

Vi vågnede ved 8.30 tiden og efter morgenmaden sammen med Jette og Seppo var det tid til at begynde at tage afsked med de enkelte både. En for en tog de af sted og da Cha-to som den sidste stod ud af havnen lidt over kl. 15, følte vi os pludselig meget alene på vores videre sejltur til Klintholm, hvor vi ankom ved halv otte tiden, efter en tur på 25 sømil (man er vel langturssejler) i hård vind og efter lidt mad røg Ejvind direkte i køjen mens Gitte tullede lidt rundt og læste de mange dejlige kort og hilsner i gæstebogen.

 

Dag

Dato Fra Til Distance Gnm.fart Max fart Vind

3

Mandag, 
den 7. juni
Overliggerdag Klintholm 0 0   5-7
Vi vågnede allerede klokken 5 i morges og da vi havde ligget og vendt og drejet os i en halv time, blev vi enige om at vi lige så godt kunne stå op. Over morgen kaffen blev det besluttet at tage en overligger dag. Båden trængte til en vasker og der var lidt småting i masten som skulle ordnes. Mens vi sad og betragtede havnen som langsomt vågnede, blev vi selv mere og mere trætte igen og en ny fælles beslutning blev taget - vi snupper sgu lige et par timer til og en - to - tre lå vi under dynen, hvor vi rå snorkede til klokken ti. Nu var det tid til at være aktive, så efter morgenbadet stod den på gåtur rundt i havnen og til købmanden efter lidt småting . Så var det blevet tid til frokost med øl og snaps og så måtte masten vente for Ejvind var igen blevet træt. Til sidst kunne det ikke udsættes længere, båden blev vasket og pæren i ankerlanternen blev udskiftet, radarreflekserne blev flyttet og bomnokken blev hentet ned fra mastetoppen. Vi havde fundet ud af at vi kunne bruge den til at hejse gummibåden op med, når den skal hænge på hækken mens vi sejler (det larmer at have den på slæb). Så var der en TV-avis der skulle ses og en logbog der skulle skrives, mad der skulle spises og en opvask der skulle vaskes, så tro ikke det er et driver liv at være langturssejler. Resten af aftenen foregik foran fjernsynet, for vi må jo se på det mens vi endnu kan forstå hvad de siger.
PS. Klintholm havn er for øvrigt fyldt med tyske både, der alle er på mandetur. Den ene 40 fods båd efter den anden vælter ind i havnen og alle er der 5 -6 mænd ombord. Der kan ikke være mange tyskere tilbage i Tyskland. Havnefogeden er stadig den samme, nu har hun været her i 17 år, og da vi fortalte hvor vi var på vej hen, besluttede hun at vi så skulle have lidt rabat. En dejlig havn og en fin service har vi altid fået her i Klintholm.

 

Dag

Dato Fra Til Distance Gnm.fart Max fart Vind

4

Tirsdag, 
den 8. juni
Klintholm Gedser 39 7.5   8-10

En ren transportdag. Ude af agterkøjen konstaterede vi at der stod en kraftig vind på 8 - 10 sek/m. fra vest. Vi havde planlagt at sejle mod Gedser, men Gitte skulle lige rode lidt med computeren og lægge lidt ud på hjemmesiden, så det blev først ved 10 tiden at vi fik startet motoren og klemt os ud mellem pælene. Vi fik en pæn foran for tværs og med et reb i storsejlet og kun et lille hjørne af forsejlet rullet ud, gik det så over stok og sten med 8 -9 knob. Men det gode varer sjældent ved, for ved Grønsund faldt vinden til mere normalt leje og så måtte vi til at vise alt hvad vi har af sejl. Gitte havde ikke set at der inde under land sejlede en Dehler 38 og skummel som man jo er, gik der kapsejlads i den, så mens Gitte fik sig en lur på bænken, rendte jeg rundt og trimmede sejl som en gal. 

Efter Gedser stod den på kryds ind det sidste stykke og her gik det op for Gitte at det ikke kunne være en almindelig tursejlads der foregik her, for der blev slået lidt for mange gange, hvor vi normalt starter motoren, men lad dog barnet lege. Behøver jeg at fortælle hvem der vandt !!!!! Det må være en virus jeg er ramt af, for jeg kan ikke lade være.. Inde i Gedser havn fik vi en fin langskibsplads sammen med 5 andre både, så længe det varede. For efter ti minutter kom havnefogden som pænt bad os om at flytte, for pladsen skulle bruges hvis der kom en skonnert. Gitte fik en fin sludder med den kvindelige havnefoged som gav os lov til at komme op på kontoret og lægge hjemmeside ud. Dejligt at den sure gamle havnefoged endelig havde fundet andet job. Vi flyttede over mellem pælene, hvor vi stak bagenden uden for, men det er vi jo vandt til hjemmefra. Det tåbelige er, at her til aften er der 100 meter langskibs plads, der stadig er ledig. Aftenen gik med en tur op i Gedser by (by !!!) og en tur rundt på havnen.

 

Dag

Dato Fra Til Distance Gnm.fart Max fart Vind

5

Onsdag, 
den 9. juni
Gedser Kiel 72 8.5 12.1 8-13
Vi havde planlagt at vi ville gå hele vejen til Kiel og springe Fehmarnsund over da der var lovet vind fra sydøst i dag og vestenvind de næste fem dage. Vækkeuret var stillet til klokken 6.15, men jeg tvivlede dog på at jeg kunne få Gitte ud af køjen så tidligt på morgenen. Da kaffen var klar, kaldte jeg på Gitte med blød og forsigtig stemme, at nu var klokken 6.30.
Gitte stod som lovet op, og kl. 7 gik hun iført computer (!) op til havnefogeden. Men sur var hun, da hun kom tilbage. Det var nøjagtig den samme sure, gamle havnefoged som der plejede at være i Gedser.  Han kunne da virkelig ikke forstå at hun havde fået lov til at låne et internetstik. Men når hun nu havde fået lov af assistenten, ja så kunne han jo ikke så godt sige nej. Han er simpelt hen danmarksmester i disciplinen "sure havnefogder" Da båden var klargjort og vi var klar til at sejle begyndte det selvfølgelig at regne, men vi  stod ud af havnen klokken 8.00, ned langs renden og syd om Rødsand på en foran for tværs med ca. 6 sek/m. Efter en lille time stoppede regnen og så kom vinden - 12 -14 sek/m som var drejet til agten for tværs og med alle gardinerne oppe, kom der virkelig fart over feltet. GPS´en har noteret en max fart på 12.1 knob, det må være bådens rekord. Gitte sad i salonen og hyggede sig og jeg hyggede mig bag roret. Vi var på plads i Olympia-havnen klokken 17.30 godt trætte og vindblæste. Derefter stod den på aftensmad og en lang gåtur i havnen. Så var det tid til lidt computerarbejde og godt trætte efter en lang dag tørnede vi ind ved 22.30 tiden.

 

Dag

Dato Fra Til Distance Gnm.fart Max fart Vind

6

Torsdag, 
den 10. juni
Kiel Rendsburg
28.3 6   6-8
Problemerne er væltet ned over os!
Vi startede dagen med at sove længe , for  vi skulle jo "kun" til Rendsburg i dag en tur .på ca. 27 mil.
Vi havde besluttet at det skulle være store badedag, så efter morgenkaffen røg jeg ud under bruseren og lod vandet vælte ned over mig - dejligt. MEN da jeg skulle starte "grundvandspumpen" ville den ikke suge. Der stod jeg med bar røv og i vand til knæene og skulle til at reparere pumpe. Nå - heldigvis vidste jeg hvad der var problemet, da det ikke er første gang den har nægtet at virke. Pumpen blev afmonteret og adskilt og selve pumpehuset blev renset for hår. Det er bare eder ulækkert og da jeg så så på Gitte og spurgte om ligeberettigelse og kvindefrigørelse, fik jeg bare et blik der sagde "skal du ingen aftensmad have" - så jeg måtte selv rense pumpen.
Mens Gitte var i bad, havde jeg fået strenge ordre om at der skulle sættes tape på alle splitterne i søgelænderet, da vi havde opdaget at der manglede en split ved forpulpitten.  Jo - det er hårdt at være på langtur.
Vi stod ud af Olympiahavnen klokken 10.30 og var ved kanalen en halv time senere, hvor vi måtte ligge og vente en times tid, før der var plads til os. Sluseafgiften var på 18 euro. Sejladsen i kanalen er vel ikke noget at skrive  om, det er for motor og bare ud af landevejen. Gitte fik ordnet lidt småting nede om læ.
I Rendsburg fik vi besøg af vor søn Danny og hans kæreste Caro, som til dagligt bor i Hamburg. Danny havde købt fine nye sejlerjakker til os, så nu kan vi trygt gå regnvejr og minus 20 grader i møde. 
Gitte havde puttet en steg i ovnen , så hele båden stank af hvidløg, men det smager jo godt og vi skal jo ikke på arbejdet i morgen (fik I den!!!!) Det er nu blevet så varmt i vejret, at vi kan sidde i cockpittet og spise. Efter maden og opvasken, gik vi op og fik is på restauranten og så var det ved at være sengetid for Ejvind, mens de andre sad og snakkede til langt ud på natten.

 

Dag

Dato Fra Til Distance Gnm.fart Max fart Vind

7

Fredag, 
den 11. juni
Rendsburg Rendsburg 0 0 0  
Klokken er nu ni og de andre ligger og sover, de har jo også været oppe den halve nat. Det kunne være man skulle prøve at larme lidt og se om man kan få lidt liv i dem. 

Vi har bestemt os for en overligger dag, da vi jo har Danny og Caro på besøg. Vi bliver også nødt til at pakke båden om, for vi har en kraftig slagside til styrbord, nu hvor vi har brugt lidt af dieselen. Problemet er bare at der ikke er nogle kistebænke i bagbord side, men vi må se om vi kan placere de tunge ting ind mod midten. Danny havde taget et par (eller 10) kasser øl med, så vi ikke skal gå og tørste og dem skal vi også have placeret. 

Da vi havde fået jaget de unge mennesker ud af køjen var Gitte klar med en gang brunch og bagefter var der dømt gåtur i Rendsburg og dette tog det meste af eftermiddagen. ved 16-tiden bestemte Danny og Caro sig for at det nu var tid til at vende forlygterne mod Hamburg. Vi fik dem sendt af sted og så gik vi i gang med at sætte navn på siden af båden. Når vi har gummibåden hængende på hækken kan man ikke se hvad båden hedder, så derfor havde vi bestemt os for at sætte navne på siden oppe ved stævnen. 

Vi fik ikke flyttet om på tingene, så vi har stadig lidt slagside, men det må vi leve med et par dage endnu. Det løber jo ikke nogen vegne og vi kan jo også vælge den nemme løsning og bare fylde tanken op med diesel, men den går ikke - siger Gitte!!!! (hun er sgu skrap) Det hjalp lidt da vi fik placeret det øl, som Danny havde med, i bagbord side, så måske skal vi bare købe noget mere øl - YES. 

I morgen skal vi ud af kanalen, men det har blæst meget i dag og nu skal vi til at regne med tidevand og strøm i Elben og den vender og begynder at løbe ind ad ved 15 tiden, hvor vi forventer at gå ud af slusen og mod Cuxhaven. Der er 10 sømil og dem har vi ikke lyst til at sejle i modstrøm, men nu må vi se.