15. Uge

Dag

Dato Fra Til Distance
99 Lørdag, den 11.September     Lagos Lagos Marina 1
Vi vågnede efter en rolig nat, til endnu en solskinsdag, hvor solen bare skinner fra en skyfri himmel og temperaturen allerede klokken 8 er over 25 grader. Vi fik det tiltrængte morgenbad og efter morgenmaden blev begge ankerne trukket op og vi sejlede ind til Lagos marina. Her er der sydlandsk stemning for alle pengene. Masser af gæstebåde og cafeer rundt om havnen. Stemning ud over alle bjerge, men det er havnen desværre godt klar over. Til en pris af 36 euro i døgnet, må man betale og se glad ud, hvis man vil nyde godt af  denne stemning. Det gør lidt ondt i pengepungen og vi er da også glade for vores anker og at vi lånte et ekstra et af "Sorte Rudolf" (hedder deres nye motorbåd det?), så vi kan være sikre på at blive liggende når vi beslutter os for at prøve at spare lidt penge.
Nå - men engang i mellem er vi jo nød til at gå i havn og når vi skal ind er dette en rigtig hyggelig havn. Vi skulle have vand og strøm. Vi trængte forfærdeligt til at få friske forsyninger ombord og til at få vasket tøj.
De to første punkter var hurtigt ordnet, for det var kun at stikke vandslangen ned i tanken og sætte strømstikket i kontakten. Næste punkt var at der skulle handles ind og det kræver at forretningerne er åbne. Lørdag lukker de klokken 13 og da vi også skulle have lidt reservedele til båden, blev kursen først sat mod en bådudstyrsforretning. Her fik vi så købt silikone til vores vindue som er blevet utæt og lidt maling til ankerkæden som er blevet slidt af. Vi har snakket om at vi gerne ville have en grill, som kan sidde på agterpulpitten, (jeg har svoret at jeg aldrig ville have en tændt grill ombord på båden, men man har et standpunkt til man tar' et nyt) og vi forhørte os om prisen og fandt ud af at en sådan skal vi ikke have alligevel. Det næste er at vi gerne ville have en solcelle eller en vindmølle, men da vi her faldt over en Honda generator til en meget favorabel pris, måtte vi slå til i en fart. Vi ville gerne lige høre hvor meget den støjede inden vi købte den, men der var ikke noget benzin på og så måtte man først over til benzintanken efter en dunk benzin. Den blev startet, men vi ville alligevel gerne tænke lidt over det. Så var klokken lige pludselig blevet 13 og alle forretningerne lukkede. (ups)
Planen blev ændret og så gik turen mod vaskeriet. Der blev sat to maskiner over og da de begyndte at snurre lystigt, satte vi kursen tilbage mod båden.
"Hej Gitte og Ejvind" blev der råbt. Nu er vi jo ikke forvente med at folk går og råber vores navne her i Portugal, så vi vendte os om for at se hvem der kendte os og der stod Christian fra "Holger Danske" og hans far Bent. De var her nede for at se (og købe) en båd. Vi fik snakket lidt, men da vi stadig havde et par poster tilbage dagsordnen, blev vi enige om at mødes igen lidt senere. Jeg fik malet ankerkæden, mens Gitte tog sig af vasketøjet. Bagefter tog vi tilbage til bådudstyrsforretningen, da vi havde bestem os for at købe generatoren. Så var det vist tid til at få sig en kold øl. Vi havde sat Christian og Bent i stævne på den nærmeste bar og her fik vi så de sidste nyheder fra Danmark, mens de til gengæld fik de sidste nyheder fra turen. Efter et par øl var sulten så småt begyndt at melde sig og vi manglede stadig at få købt lidt ind. Aftalen blev at vi mødtes på Gi'vind til en sundowner, da de også gerne ville se båden, og at vi så ville gå ud og spise.
Vi tog tilbage til Gi'vind, efter at have handlet lidt  og gjorde klar til at få gæster og ved ni tiden fik Christian og Bent så "The grand tour" rundt i båden. Tiden går som bekendt hurtigt i godt selskab og den blev da også over ti før vi fik bevæget os op i restauranten, til et par gode bøffer. Da klokken var blevet 01, fik vi sagt godnat til Christian og Bent, så de kunne nå at få et par timers søvn inden de skulle til lufthavnen. 
Man kan undres over, at her sejler vi 2500 sømil og så møder vi alligevel mennesker fra Hundige, ganske tilfældigt. Først Stig og Finn i Cascais og nu Christian og Bent her i Lagos. Verden er måske ikke så stor som man går og tror?

 

Dag

Dato Fra Til Distance
100 Søndag, den 12. september Lagos Alvor         5
I dag var det store reparationsdag. Vinduet i badeværelset var gået hen og blevet utæt, så det måtte helt af og renses før det igen blev sealet fast. Dette er et job, som jeg har prøvet før men jeg også ved at det er noget der sviner, for der er sealer alle vegne. Gitte gik i supermarkedet og købte ind til turen til Madeira og hvad vi ellers manglede. Jeg kastede mig frygtløs ud i reparationen og til alt held gik det smertefrit og en time efter sad ruden igen hvor den skulle og er nu tæt igen.
Selv om det er en hyggelig havn, er den jo også meget dyr, så vi bestemte sammen med "Malott" at sejle lidt videre til en ankerplads et par sømil længere nede af kysten, hvor vi planlagde at holde beachparty, så Lotte kunne prøve hvordan det er at få Portugisisk sand mellem tæerne. 
Vi ankom til Alvor (ja - det er alvor, når jeg skriver at det hedder Alvor) og fik lagt ankeret ud. Hele området er meget lavvandet og vi var meget nøjagtige med hvor vi fik lagt os, så der var vand nok under kølen, når tidevandet trak sig tilbage. Vi gik i gang med at pakke gummibådene og sejle alt udstyret ind til stranden og fik tændt grillen.
Så mens vi så, at solen langsomt dalede ned mod horisonten, og at tidevandet trak sig længere og længere tilbage, blev der råhygget på stranden ved de danske gummibåde.

Bøfferne og kartoflerne blev stegt og som Lotte sagde: Det smager dejligt, men det knaser lidt. Da mørket faldt på var det så tid til at sejle hele molevitten tilbage igen og til at slappe lidt af i cockpittet.

 

Dag

Dato Fra  Til Distance
101 Mandag, den 13 september Alvor Lagos 5
I dag var det tid til at tage afsked med "Malott" for nogle dage. De havde bestemt sig for at ville starte turen til Madeira i dag, hvor vi vil vente til i morgen. Vi var kommet lidt bagud med forberedelserne til turen, på grund af at vi havde brugt en dag på at hygge os sammen med Christian og Bent. Så da vi havde sendt "Malott" afsted, sejlede vi ind til Lagos igen, for at få ordnet de sidste småting. Her i havnen er der trådløs internet- forbindelse og det måtte vi benytte os af så vi kunne få hjemmesiden opdateret. Vi indløste et 24 timers kort og da vi var kommet på plads i havnen, viste det sig at der hvor vi lå, var forbindelsen ikke god nok. Gitte strøg direkte op på havnekontoret og fik så en ny plads anvist og her er signalet også meget bedre. At det blæste 12 sek/m og at vi så skulle til at lave havnemanøvre betød ikke noget, bare der var internet signal!!!
Vi fik læst vores post og der var rigtig mange der havde skrevet til os. Tak for det.
Vi gik en tur rundt i Lagos for at finde en boghandel, fordi vi gerne ville have en bog over de havne der er på Madeira og Canaria øerne, men det lykkedes ikke. På vejen tilbage fik vi handlet de sidste ting i supermarkedet og fik slæbt dem ned i båden.
Nu er vi ved at være klar til turen ud på det store vand. Turen til Madeira (Porto Santo) er på 475 sømil og vi forventer at tage afsted i morgen ved 11 tiden og så være i havn igen fredag aften. 

 

Dag

Dato Fra Til Distance
102 Tirsdag, den 14 september Lagos Mod Madeira (Porto Santo) 161
Så er vi ved at være klar til den store tur. Vi var færdige med forberedelserne og nu var det bare med at komme af sted. 
Vi startede dagen klokken 7, da Gittes telefon fortalte at der var SMS besked fra Charlot om, at nu var hun på nettet. Jeg tror at hun havde glemt at klokken kun var 7 hernede, men når vi nu havde fast internetforbindelse, måtte der lige en konference i gang mellem Charlot og Gitte. Når de to tøser går i gang med at sladre er der ikke noget der kan stoppe dem. Jeg brugte tiden til at ringe til min mor og fortælle at vi har det godt og så høre nyt fra familien.
Klokken 10.30 har Gitte og Charlot sludret færdig og vi var klar til start og slap fortøjningerne og sejlede ud af havnen og hen til dieselstanderen, for at tanke helt op, samtidig med at vi får afregnet med havnen. Klokken 11.00 går starten. Vi lægger ud med en bidevind ud af bugten og så håber vi på at vinden vil dreje når vi runder sydvest spidsen at Portugal.

For nemheds skyld vil jeg nu bruge klokkeslettet, for at dagene ikke skal flyde ud i hinanden:

14.00   Gitte serverer pandekager og is, så vi begge er ved at revne.

15.30:  Gitte ser delfiner efter at vi har passeret pynten. Disse bliver filmet flittigt af Gitte mens jeg ligger og sover for at være frisk til i nat. Vinden har nu drejet til en foran for tværs og styrken er 5-6 sek/m. Vi er meget fortrøstningsfulde, for hvis vi for sådan en tur bliver det den rene ferietur.

16.05:  VHF'en skratter og det lyder "Gi'vind - Gi'vind her er Malott". Straks løber der en masse tanker igennem hovedet. Hvordan kan det nu lade sig gøre? Hvorfor er de ikke kommet længere? Er der sket noget? Er de vendt om, på grund af skader? Først derefter tager man sig sammen og løfter røret til VHF'en og svare. 
Det viser sig, at "Malott"  i går havde ændret kurs og var gået i havn ude ved pynten, fordi de syntes at det blæste for meget til at sejle videre. I stedet var de så taget af sted, igen, tidligt i morges. Nu kunne de så se en sejlbåd bag dem og ville så lige høre om det var os. Det kunne vi jo kun bekræfte og at vi forventede at overhale dem sent på aftenen. Vinden er nu øget til 8-9 sek/m. og bølgerne begynder at rejse sig.
16.35:   Vinden øger stadig og vi beslutter os for at rebe ned til 1.reb. 
19.30:   Nu begynder vinden at hyle i riggen og vi beslutter at rebe ned til 2. reb samt at rulle forsejlet til første mærke. Vinden er drejet til halvvind og øget til 10 - 13 sek/m. Vi får bølgerne ind på siden og vi er begyndt at rulle meget og det begynder at blive  meget ubehageligt. Det var absolut ikke den vejrudsigt som de havde lovet, men vi er besluttet på at holde på og regner med at det kun er kortvarigt.
20.00: Vi har radiokontakt med "Malott" for at høre hvordan det går med Lotte. Vi er lidt bekymrede for hvordan hun klarer denne tur. Vi får at vide at hun ligger på bænken i cockpittet, pakket ind i tæpper og har det "nogen lunde"
Mørket er nu ved at falde på og en begyndende søsyge er ved at melde sig hos mig. Vi forsøger at sidde i salonen og læse og arbejde lidt på computeren, men må opgive, da vi begge er ved at blive grå i hovederne. Vi trækker i sejlertøjet, vel vidende at det nok vil blive en meget lang nat.
Aftensmaden har vi droppet, dels på grund af min begyndende søsyge, dels fordi ingen af os har lyst til at stå nede i pantryet og lave mad.
24.00: Vi har igen radiokontakt til "Malott", og får at vide at hans GPS'er er gået i stykker, men at han har en håndholdt GPS som reserve og at han har batterier nok til den.
Vi kan høre at radiosignalet over VHF'en er ved at blive dårligt og vi regner ikke med at vi kan høre hinanden igen klokken 04, men aftaler at hvis vi ser andre skibe i løbet af natten, skal vi kalde op og advare den anden.
Vi forsøger at få lidt søvn på cockpitbænkene, men er ved at falde ned hver gang båden ruller og til sidst reder vi senge i bunden af cockpittet, hvor vi til gengæld kan ligge og se på alle stjernerne. Alt imens Gi'vind bliver kastet rundt som en korkprop i vandet.

 

Dag

Dato Fra Til Distance
103 Onsdag, den 15 september   Mod Madeira (Porto Santo) 160
04.00: Forsøger at kalde "Malott" men han er uden for rækkevidde og vi hører ikke mere til ham resten af turen.
07.30: Det begynder nu at lysne. Vinden svinger mellem 10 og 13 sek/m.
11.00: Vi har nu sejlet i 24 timer og vores distance er 161, hvilket giver os en gennemsnitsfart på 6,7 knob for storsejl med 2. reb og en lille smule forsejl.
Vandets temperatur er steget fra 18 grader til 22,5 grader, men der er ingen af os der har lyst til at bade.
13.10: Det blæser stadig meget, men den er faldet til mellem 10 og 11 sek/m. Vi har på dette tidspunkt sejlet 176 sømil.
20.15: Vi har nu gjort Gi'vind klar for natten. Motoren er blevet startet og kører i tomgang i en time, for at få ladet lidt til batterierne. Vi har besluttet at lade Gi'vind klare nattevagten og så selv gå til ro. Vi trænger begge til at sove og vi beholder derfor 2. rebet i storsejlet, også selvom vinden er løjet lidt. Vi sover i agterkahytten og skiftes til at gå op hver halve time og se efter andre både. Vi har hele natten i går og hele dagen i dag ikke set andre skibe overhoved og tør derfor godt sove en halv time af gangen.
22.30: Vi har nu sejlet 246 sømil. Vinden har desværre øget lidt igen og ligger nu på 
12 -14 sek/m, men det føles ikke så slemt fordi vinden er drejet en lille smule mere agten over og vi så er begyndt at få den med os. Men vi ruller stadig meget og det hele er meget ubehageligt og uroligt.

Der er mange der har skrevet i vores gæstebog samt mails, at de næste føler at de er med på turen. Her kan jeg sige til jer, at nu bør I være godt tilfredse med ikke at være med ombord, for på dette tidspunkt er vi selv ved at være godt trætte af alt det vipperi og at det knirker og knager over hele båden.

 

Dag

Dato Fra Til Distance
104 Torsdag, den 16.september   Mod Madeira (Porto Santo) 80
09.00: Efter en rimelig nat, hvor jeg nok er den der får sovet mest og Gitte har taget de fleste udkigs ture, (hvis selvstyreren svigter, er det mig det skal stå og styre resten af vejen) er der ved at falde lidt ro over tingene. Vi har på dette tidspunkt sejlet 308 sømil og mens vi sidder og slubre morgenkaffen i os, ser vi det første skib på turen. Vi bliver enige om at det nok er myldretiden, der er i gang og vi nok hellere må holde ekstra udkik.
10.40: Vi reber storsejlet ud til 1. reb, da vinden nu er løjet og kun blæser 8 -10 sek/m, og starter motoren for at lade lidt strøm efter nattens forbrug til selvstyren og lanterne.
11.00: Nu begynder det at ligne noget. Vinden er nede på 8 -9 sek/m og bølgerne er blevet meget længere og det gør at det hele er blevet til at holde ud. Vi begynder ligefrem at nyde det. Vi har her klokken 11 sejlet i 2 døgn og vores distance er nu 320. Det vil sige at vi holder vores ét mål på 160 mil i døgnet. Det syntes vi selv er flot da vi regnede med, at hvis det gik godt kunne vi holde 150 mil pr. døgn.
18.00: Nu viser triptælleren at vi har sejlet 365 og vores ankomsttid svinger i mellem 11 og 14 i morgen. Vinden har varieret mellem 8 og 10 sek/m hele dagen, men det har været til at holde ud og vi har da også fået slikket lidt solskin i dag. 
Vi begynder så småt at gøre klar til natten og starter motoren igen for at få lidt strøm på, så der er til hele natten. Vi beslutter at vi i nat kun vil sejle for forsejl, da vinden  nu er blevet til en agten for tværs og hvis det fortsætter sådan, risikerer vi at få en ufrivillig bomning i løbet af natte.
20.00: Mørket er nu faldet på og vi har taget storsejlet ned og ladet Gi'vind overtage vagten. Hun har klaret hele turen til ug med kryds og slange. Hun har knirket og knaget når vi vrikkede afsted og hun har koblet selvstyren fra, når hun syntes at nu blev bølgerne for store, men ellers har hun bare holdt kurs og tonset derudaf dag og nat. Derfor får hun lov til at tage hele nattevagten helt alene, kun overvåget af os en gang i mellem, når vi søvndrukne stikker hovet op for at se om der er andre i nærheden. Motoren er stoppet og distancen viser at der nu er sejlet 380 sømil. Vi føler at vi nu dalre afsted med 5 -6 knob, men vi vil hellere være på den sikre side uden storsejl og vi ønsker ikke at ankomme til Porto Santo mens det endnu er mørkt. Så natten foregår i slow motion og kun afbrudt af de små ture op i cockpittet.

 

Dag

Dato Fra Til Distance
105 Fredag, den 17.september   Porto Santo 75
07.00: På en af mine søvndrukne ture op i cockpittet, bliver jeg helt forvirret, for der er pludselig et skib i syne. Jeg beslutter mig for at blive oppe og holde øje med ham, da han har kurs direkte mod os. Efter en halv time, tror jeg at han har fået øje på os for han ændre kurs og går bag om os.
07.30: Det er nu begyndt at blive lyst og vi starter motoren og putter lidt strøm på, mens vi brygger lidt morgenkaffe. Morgen myldretiden må være overstået for vi ser ikke flere skibe. 
08.00: Efter morgenkaffen er det tid til at gøre status. Distancen siger 445 sømil og der er 30 sømil tilbage. Vinden er nu nede på 6 - 8 sek/m og vandtemperaturen er 23,6 grader.
Bølgerne holder sig under 1,5 meter og nu skal der sejles. Vi har sat meget til i løbet af natten og vi falder for fristelsen og kommer til at sætte motoren i gear og så går det af sted med 7,5 knob.
10.10: Nu har vi snydt længe nok. Vi har fået ladet batterierne og vi stopper motoren.
Vi har nu set land i horisonten og så skal der sættes sejl. Gennakeren kommer til tops og rullet ud og så kan det nok være at der kommer skub i skøjten, men nu vil vi også gerne i land.
13.15: Vi runder pynten i fin stil og så har vi bare to sømil tilbage. Gennakeren bliver bjærget igen og vi gør klar til at lægge anker. Vi tager dog først en runde i havnen, for at se på lokaliteterne og om der skulle være nogle vi kender. Dette er dog ikke tilfældet og vi sejler uden for havnen og lægger vores anker mellem et par norske både.
Resten af dagen står på ren afslapning og hvile på fordækket i solen, mens vi venter på at "Malott" skal komme ind. Vi regner med at de tidligst kan være her ved 21 tiden, men nu får vi at se.
Aftenen gik med at komme os både fysisk og psykisk. Der var mange indtryk der skulle fordøjes og vi ventede stadig på "Malott". Vi kaldte jævnligt hele aftenen igennem, men først klokken 22.00 fik vi svar fra dem. De manglede nu bare de sidste 3 sømil for at være i havn og da de klokken 22.30 fik lagt ankeret ud, satte vi vand over til kaffe.
De blev hentet over i gummibåden til en kop aftenkaffe og vi fik delt Atlanterhavet barske oplevelser med hinanden. Vi var meget spændte på hvordan Lotte havde klaret strabadserne, men Lotte syntes selv at det havde været en "fin" tur, men at det var godt at hun var udstyret med et godt sovehjerte. (og et par søsygepiller!)

Status:
Vi har i alt sejlet 476 sømil og vi har været 74 timer og 15 minutter om det. Det giver en gennemsnitsfart på 6,4 knob. 2/3 af vejen har vi sejlet med 2 reb i storsejlet og halvt indrullet forsejl. De første 2 dage var rimelige hårde, på grund af at det var en halv vind og vi rullede meget på bølgerne. Gi'vind har klaret hele turen uden problemer, men det har knaget godt i hende.
Gitte er nok den der har haft de fleste vagter, men vi var nervøse for, at hvis selvstyreren gik i stykker, var det mig der skulle håndstyre i det dårlige vejr og derfor fik jeg lov til at sove mere end hende, så længe at vi kunne gå for selvstyreren . 
Jeg havde lidt begyndende søsyge i starten, men det blev heldigvis ikke til mere, mens Gitte derimod er fantastisk søstærk. 
En af de meget positive oplevelser var at sejle den første nat. Mens vi endnu var friske og vi havde lagt os i cockpittet, kunne vi ligge og se lige op på alle stjernerne. Da det er kulsort derude var der bare myriader af stjerner. I løbet af en time så vi 3 stjerneskud og flere satellitter som strøg hen over himmelen.