18. uge

120 Lørdag, den 2.oktober Funchal Funchal 0
Ventetid !!!

Noget af det værste man kan komme ud for er ventetid. Vi føler os låst fast og kan ikke komme i gang med noget som helst. Vi må tage os gevaldigt sammen for ikke bare sidde og vente.

Nu har "Malott" efterhånden fået nok af alt det vipperi uden for marinaen, så han forsøger at få en plads indenfor men bliver afvist af havnefogden. Senere forbarmer havnefogden sig over ham og er helt ude og hente ham og han får så lagt til som 6. båd.
Sammen med "Malott" gik vi så i gang med at male vores logo på molen. Vi ville prøve at lave vores lille båd og skyen der blæser, samt navn og årstal. Dette kræver som tidligere skrevet flere dage, men nu har vi jo tid nok. (vi skal jo ikke nogen steder foreløbig)
Vi var ved at udgå for hvid maling og da butikkerne var lukket, blev der lavet lidt om på farverne. Bundfarven blev malet rød og så var det tid til at dette skulle tørre en bajers tid. (det er derfor vi maler) Vi snød lidt, for vi printede først tegningen ud fra computeren og skar den ud og derefter var det jo ingen sag og male den oven på det røde.
Det skulle så tørre til i morgen så dagens næste opgave var posthuset for at sende vores DVD film fra turen hjem til vores mødre.
"Malott" forbarmede sig over os og inviterede på aftensmad, men da Gitte allerede var begyndt at lave mad, blev vi enige om at spise på Gi'vind i aften og hos "Malott" i morgen.
Så der blev holdt spansk aften i Gi'vind, med tortillas og råstegte kartofler og masser af tabasco og dertil en spansk rødvin, det eneste vi manglede var et par sombreroer (store hatte) så havde det hele været perfekt.

121 Søndag, den 3.oktober  Funchal Funchal 0
Mere ventetid !!!!!

Gitte vil skilles!!!!!

I bar frustration over vores situation, følte jeg at der måtte ske noget.
Jeg besluttede mig så for , jeg for første gang i 15 år ville barbere mit skæg af og som tænkt - så gjort. Helvetica

Og nu vil Gitte skilles! Hun siger at det er falsk varebetegnelse, for hun har aldrig set mig uden skæg og at jeg ligner en fremmed mand. Jeg har måtte love at lade det gro ud igen og aldrig gøre det igen.

Nå - men skæg for sig og snot for sig. (skæg(t) udtryk) Vi havde et maleri der skulle gøres færdigt på molen og derfor begav vi os, med alt vores malerudstyr, tilbage til vores lille Rembrandt. Der var en lille sky der manglede at blive malet og nogle få småting der lige skulle rettes. Det tog lige 5 timer, men så syntes vi også at den var blevet mægtig flot.

Hvad skulle vi så få tiden til at gå med !!!!!!!!

Sengetøjet - jubi - Vi kunne vaske sengetøj. Af med dyne og hovedpudebetræk og frem med en af plastikboksene, som vi opbevarer toiletpapir og køkkenruller i. (53 liter)
Varmt vand, masser af varmt vand, sæbe og betræk i og så er det med at trampe rundt i baljen med bare tær. Det var langt bedre end at sidde og trille bussemænd, eller knipse til nullermænd. Bagefter blev det hængt til tørre, så alle kunne se vores flotte, hjemmesyede og renvaskede sengetøj. (Gi'vind rødmede over at skulle ligge der som en anden konebåd og så lige midt i havnen, men hun er jo skadet og er ikke i stand til at brokke sig)

Så var det dinnertime hos "Malott"
I vores stiveste puds, indfandt vi os på "Restaurant Malott" klokken 19.00, medbringende en flaske rødvin, (som Bjarne havde haft med dagen i forvejen, men som vi ikke fik drukket) og fik straks anvist et bord i cockpittet med den fineste udsigt ud over havnen og til vores vasketøj. Fra menukortet valgte vi en culottesteg og dertil flødekartofler, som blev serveret  få minutter efter. Til dessert valgte vi is, som dog var mere flydende end fast, da tjeneren havde glemt at lukke for fryseren under tilberedningen af maden, men når man sidder i 25 graders varme og isen ligger lige under frysepunktet, føles den dejlig kold alligevel.
Aftenen blev sluttet af med et par kolde bajere og sjusser, inden vi bestemte os for at løbe fra regningen og opvasken.

Dato Fra  Til Distance
122 Mandag, den 4. oktober Funchal Funchal 0
Meget mere ventetid!!!!!
Hvad skulle vi så lave i dag ?
Det problem løste en tysker, som lå inderst i den række vi lå i, for os. Han havde nemlig bestemt sig for at der skulle rokeres rundt mellem bådene, så han kunne komme ud.
Med ægte tysk "venlighed" blev vi alle kommanderet rundt og befalet hvilket pladser vi skulle ligge på. Vi var lidt ligeglade for vi skulle jo over til kranen ved 15 tiden og havnemanøvre er jo altid god underholdning. Så vi flyttede over til den anden side af havnen og så til mens de andre skændes. Til sidst gik vi over og lagde os yderst i rækken - uden på tyskeren - for nu skulle han pludselig først af sted i morgen. Vi satte et skilt på ydersiden om at vi gerne ville sejle klokken 15, sådan bare for en sikkerheds skyld. ( Efter at vi var sejlet, fik tyskeren en 40 fod katamaran og en anden sejlbåd uden på og så var han jo i samme situation igen)
Så var det tid til at begynde at flytte alle tingende ud af forkøjen. Alt tøjet skulle pakkes ind og skabene tapes til. Alle hynder skulle afmonteres og vi skulle finde plads til dem andre steder i båden.
Så var det endelig tid til at få båden på land.
Overalt i Portugal bruger de travelift, den type kran som vi kender fra Jyllinge, fordi de altid løfter bådene med mast på. Den er langt nemmere at bruge og det tog heller ikke lang tid før vi stod sikkert i et stativ. Vores værftsmand - Rafael - var nu kommet for at besigtige skaden og han sagde "no problem, I will fix it"
Vi fik aftalt, at han skulle lave et skriftligt tilbud til os, som vi så kunne sende til forsikringen og aftalte at han ville gå i gang onsdag morgen (allerede klokken 8).

"Malott" havde i løbet af dagen modtaget den pakke med reservedele, som han gik og ventede på og har derfor besluttet at han vil sejle videre i morgen, mod Kanarie øerne.
Dette måtte markeres med en middag ude i byen og vi aftalte at spise ved 20 tiden.

Vi har i dag mødt to andre besætninger fra danske både, som var en tur rundt på havnen, men som ligger i nogle af de andre havne i nærheden. Den ene, "Sørine" med skipper René ombord ville sejle hertil i morgen og ville blive her en uges tid. De er 3 personer ombord i en Great Dane. Den anden snakkede vi kun kanske kort med, lige inden vi skulle over til kranen.
Vi havde set at de på en af restauranterne havde en ret som vi havde fået i Povoa de Vazim og nu ville vi se om det smagte lige så godt her. Retten hedder Francesina og består af en form for sandwich i bechamelsovs og med pommes frittes til. MEN - fisk skal spises i Skagen og "sol over Gudhjem" på Bornholm og nu har vi fundet ud af at Francesina skal spises i Povoa de Vazim. Her var det en noget flad efterligning af retten, en slatten sandwich i en tynd sovs, der gjorde brødet til en klæbrig masse og pommes frittes til sejlende træstammer. Vi blev derfor enige om at tage desserten ombord på "Malott" og her var isen mellemtiden blevet frossen igen og smagte dejligt.

123 Tirsdag, den 5.oktober  Funchal Funchal 0
Vi ligger i en båd der overhovedet ikke vipper. Det er lidt underligt, at der ikke er bare en lille bølge der klukker.

I dag er det helligdag her i Portugal. Hvad vi har fundet ud af er, at det en blanding af folkets dag og 1.maj. Det er nemlig kun nogle der har fri og nogle forretninger der har lukket.

Efter en morgenrulle, der er noget mere besværlig fordi vi ikke ligger i vandet og derfor skal tænke på at vi ikke bare kan lukke vand ud af vasken, når det så pladre lige ud på jorden under os, er vi så kommet i gang med dagen.
Vi er kommet i tanke om at vi har tegnet en rejseforsikring og at det er muligt at den dækker ophold af denne slags (bådforsikringen gør ikke). Det blev derfor afsendt en ny mail til vores forsikringsselskab og forespurgt om der er nogen dækning i vores tilfælde.
Vi er under alle omstændigheder enige om, at vi ikke kan bo i båden under disse omstændigheder. Det er alt for besværligt når der ikke er toilet i nærheden. Der findes ikke toilet på værftet og der er alt for langt til havnen.
Vi starter derfor cyklerne op og begynder at se på hoteller og hvad priserne er. Et hotelværelse her på Madeira ligger omkring 100 euro pr. dag.
Da vi nu skal blive på Madeira et godt stykke tid endnu, har vi bestemt os for at vi lige så godt kan prøve at få det bedste ud af opholdet og har derfor også undersøgt hvad det koster at leje en bil for en uge.
René fra Great Danen "Sørine" kommer forbi og spørger hvordan det går med os. Han bliver selvfølgelig inviteret "op" ombord til en kold øl og vi får et par hyggelige timer sammen, hvor vi udveksler diverse historier.
Resten af dagen går med at skille hele den forreste kahyt ad. De sidste ting bliver flyttet og alle skabene bliver tapet til.
Det sidste punkt på dagsordenen, inden vi skal i agterkøjen, er lige at runde netcafeen, for at se om der skulle være ny post eller om der skulle være nyt fra forsikringen.

124 Onsdag, den 6. oktober  Funchal Funchal 0
Vi er tidligt oppe, for vi venter at Rafael vil indfinde sig klokken 8.30, men klokken bliver dog hen af 9 før han dukker op, men så begynder der også at ske noget. Bevæbnet med stiksav og stemmejern går han i gang med at skære hele båden fra hinanden. Det lyder voldsomt, men som han siger: "jeg vil være sikker på at der ikke er nogle skader, som ikke er synlige".
Han knokler hele dagen og sveden driver fra ham. Der er over 30 grader i båden og jeg prøver på alle måder at få lidt luft igennem båden, bare for at gøre det nogenlunde udholdeligt for ham.
Mens jeg holder øje med håndværkerne, har Gitte forladt Gi'vind, for der stinker af brændt glasfiber over det hele, og har indledt jagten på et hotel eller lejlighed som vi kan bo i. Vi har i dag også fået at vide fra forsikringen at de dækker en del af beløbet og det var jo en dejlig nyhed at få. Guderne skal vide at vi efterhånden trænger til lidt positive meldinger.
Gitte kommer tilbage efter et par timer og fortæller glædestrålende at hun har fundet en dejlig lejlighed, kun en lille kilometer fra havnen. Problemet er bare at det tager 20 minutter at komme der op, men det tager kun 3 minutter at komme ned til havnen, for lejligheden ligger oppe af en meeeget lang bakke.
Vi går straks i gang med at pakke de mest nødvendige ting og begiver os derefter af sted mod vores nye bolig for de næste ugers tid.
Det er en fin lille og hyggelig lejlighed, men jeg føler lidt at vi svigter Gi'vind, men stanken af glasfiber er og bliver ikke til at være i.
I receptionen får vi også bestilt en lille bil, så vi har mulighed for at komme lidt rundt og se øen.
Det bliver dejligt igen at sove i en "rigtig" seng.

125 Torsdag, den 7. oktober Funchal Funchal 0
Det er sgu ikke til at sove i en seng, der står helt stille.
Man mangler det at blive vugget i søvn, at høre bølgernes klukken mod bunden af agterskibet og alle lydene der normalt er omkring båden. Selv om aircondition kører på fuld tryk, er der alligevel hamrende varmt i soveværelset og vi ligger begge to og vender og drejer os hele natten og det er to trætte langturssejlere der vælter ud af sengen om morgenen.
Vi får leveret vores bil ved ti-tiden og vi kører straks ned til Gi'vind for at se hvordan det står til. Vi kan se at hun er i de bedste hænder og at Rafael er i fuld gang.
Vi pakker alt det vi skal bruge til de næste par dage og får talt med Rafael om tilbudet til forsikringen. Vi er på dette tidspunkt glade for at vi er flyttet ud af Gi'vind, for det stinker så meget at vi ikke kan holde ud at være nede i båden.
Så går turen til netcafeen og rundt om havnekontoret, for at få sendt skadesanmeldelsen samt reparationstilbudet til forsikringen og så føler vi, at nu kan vi slappe lidt af.
Vi beslutter os for at køre en tur ud mod nordøstkysten for at se på de havne, som vi ikke var inde i på vej fra Porto Santo.
Nu kan vi se at vi ikke gik glip af noget. Den ene havn var fin og flot, men der var overhovedet ikke noget andet end havnen og i den anden havn, var der kun plads til småbåde.
Da det så begynder at regne, bliver vi enige om, at så er der ikke meget ved at lege turister og vi vender forlygterne mod Funchal og vores lille lejlighed. Vi er så heldige at den er udstyret med et badekar og det har vi ikke prøvet i årevis.
Den næste time er slettet af censuren.
Resten af aftenen blev brugt på computer og noget som jeg ikke har prøvet i 3 måneder nemlig.... FJERNSYN. Med både Eurosport, CNN og BBC, blev der rigtigt zappet på alle kanalerne og til sidst kunne jeg ikke holde mig vågen og Gitte måtte trykke på afbryderknappen for mig.

126 Fredag, den 8. oktober  Funchal Funchal 0
Vi vågner til en flot solskinsdag.
Vi planlægger en tur til Calheta og til den flotte nye strand. (Vi må have noget for alle vores EU penge)
Efter at have rundet Gi'vind og fået en snak med Rafael om nogle småting, begiver vi os af sted i vores lille mini Ferrari (Peugot 206) mod den sydlige del af øen.
Her på Madeira er det ikke bare lige at tage den sydlige strandvej og køre syd på, man starter med at køre i den modsatte retning. Når man så har slæbt sig op til toppen af det første bjerg, i andet gear, smutter man lige rundt om bjergspidsen og så går den i fuld fart ned af den anden side, mens Gitte klamre sig til dørhåndtaget. Sådan foregår det et par bjerge og pludselig er man så i det område man gerne vil til.
Problemet er så bare hvordan vi kommer ned til Calheta. Som vi har skrevet før er der store ombygninger i gang i området og vi måtte bruge et par timer på at finde ud af, hvordan vi kom ned til byen. Alle veje var ved at blive asfalteret og vi måtte til sidst køre ind af en der var afspærret, for at komme det sidste stykke ned til stranden.
Kort tid efter at vi ankom, blev det overskyet (det er meget normalt at der kommer skyer over middag) og vi bestemte derfor, efter at have indtaget vores medbragte frokost, at vi så ville køre en tur op på toppen og nyde udsigten. Der var iøvrigt heller ikke mere end 4 badegæster på stranden.
150 kilometer senere var vi så tilbage i havnen, for at se til Gi'vind. Det er ikke noget kønt syn der møder os. Hele forkøjen er nu total splittet ad. Meget af indersektionen er skåret ud og noget af bunden er skåret fri ind til balsatræet. Vi tvivler på at det nogensinde bliver til en båd igen, men Rafael er meget fortrøstningsfuld og siger at det ikke er noget problem. Han er  meget ærekær og fortæller os, at det nok skal blive flot igen og at han vil tage nogle billeder med i morgen, så vi kan se hvilket arbejde han udfører.
Vi havde planlagt at vi ville går en tur på havnen efter at have været på Gi'vind, men da det er blevet lidt sent bestemmer vi os for at tage tilbage til lejligheden. Det var en fejl!!!!!
Noget vi ikke havde taget højde for var den "maderianske" myldretid. Fra klokken 18 til 19 er det totalt umuligt at komme frem (eller for den sags skyld, at komme tilbage) vi var 45 minutter om at komme hjem og det er på en strækning som vi kan gå på 10 minutter.
Nu har vi så lært, ikke at køre i det tidsrum.
Vi har fået mulighed for at bruge hotellets internetforbindelse her fra lejligheden og det gør al kommunikation meget lettere, når vi skal i forbindelse med forsikringen.