Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
169 | Lørdag, den 20. november | Marina Rubicon | Puerto Coralejo | 8 |
Under morgenmaden kan vi godt fornemme at der
er en del aktivitet i havnen. Det er i dag at RAC'en skal starte og alle
er oppe på mærkerne, for at få de sidste ting ordnet inden afgangen. De
meget ivrige startede allerede med at gå ud et par timer før start, for at
være klar til start. ØH - jeg mener - nu skal de ud og sejle 2900 sømil
de næste 3 uger og så kan man ikke vente til klokken bliver 13!! Jeg vil
nok mene at SÅ er man havgal. Efterhånden som bådene stod
ud at havnen fik de et trut af alle de andre både som så på, og der
opstod en opløftet stemning i hele havnen. Vi luskede ud, da der opstod
et hul mellem alle bådene og truttende, for at se starten på nært hold. Starten skulle gå klokken 13 og det var da også en rimelig rolig start, lige på nær en enkelt katamaran som troede at det var Americas cup de var med i. Alle mand for rundt og trak i snore og hev i alle sejle og der var en heftig aktivitet i fem minutter og da båden var færdig og trimmet kunne de så sætte sig ned og vente de næste 2899 sømil. Mon ikke de kommer til at kede sig kraftigt de næste mange uger? Der var en enkelt dansk båd med og han fik da også lige et trut af os da han passerede startlinien. Da der var faldet lidt ro over området, satte vi kursen mod Coralejo på nordspidsen af Fuerteventura, hvorfra vi skal hente Torben og Charlot på torsdag. Vi ville undersøge om det var muligt at komme til at ligge ved en bro og om der var mulighed for at leje en bil, eller om det var billigere med en taxa. Da vi ankom til Coralejo, blev vi råbt an af havnevagten og fik anvist en plads mellem et par motorbåde. Det var ikke en plads der bekom Gi'Vind vel og det var med lange, triste øjne at hun så til at der lidt senere kom et stort felt af kapsejlere ind og lagde til, uden på hinanden, ved en af de andre broer. Efter en sun-downer gik vi en tur i byen og os som troede at vi tidligere havde set turismen fra den værste side, blev noget klogere, her var der ikke kun turisme men også gøgl i lange baner. Vi kontaktede en taxa chauffør og forhørte os om prisen på en tur til lufthavnen, og vi fik nærmest et chok da vi opdagede at vi kunne leje en bil for samme pris som den ene vej ville koste. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||||||
170 | Søndag, den 21. november | Puerto Coralejo | Marina Rubicon | 8 | ||||||
Efter vores normale morgenrumle søger vi igen
tilbage til Marina Rubicon fordi Puerto Caralejo bestemt ikke er noget for
os. Det er en noget rodet havn og den giver ikke særlig god beskyttelse
for bølger og vind ude fra havet. Da vi nærmer os Marina Rubicon kastede vi anker uden for havnen fordi solen skinner fra en skyfri himmel og vores nu ret blege kroppe trænger voldsomt til noget farve, så vi kan prale med vores farve når vores blege gæster kommer i næste uge. Ved solnedgang sejler vi ind i Marinaen og entre vores "gamle" plads. Endnu engang går vi i gang med at tømme forkøjen, men denne gang for at gøre plads til vores gæster. Vi har bestemt os for at lave "Gi'Vinds Luxus Cruise" for Charlot og Torben som tak for al den utrolige hjælp vi har fået af dem hjemmefra, så Gitte udarbejder et prospekt over "Luxuslineren Gi'Vind", som bl.a. indeholder forhistorie, ugeprogram og kahytkategori. Der kunne frit vælges mellem 3 kategorier:
Vi havde en utrolig munter aften men inden vi fik set os om var aftenen gået og vi strøg begge trætte til køjs. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||||||
171 | Mandag, den 22. november | Marina Rubicon | Marine Rubicon | 0 | ||||||
I dag er det "STORE SIGHTSEEING DAG",
så kl. 9 stillede vi på havnekontoret for at afvente vores bestilte bil.
Mens Gitte fik ordnet havneformaliteterne kørte jeg med tilbage til
biludlejningsfirmaet og fik ordnet papirerne der.
Nu var vi mætte af indtryk, og da vi også skulle nå at købe ny antenne til VHF'en, inden butikkerne lukkede, blev kursen sat mod Arricife. Her fik vi vores sag for, for et er at køre lige ud ad motorvejen - et andet er at finde rundt i en spansk storby hvor over halvdelen af gaderne er ensrettede og altid i den forkerte retning. Men efter 20 rundkørsler og 80 forkert ensrettede gader fandt vi dog til sidst hen til bådudstyrsforretningen. Med en gang "gæt og grimasser" fik vi til sidst den korrekte antenne. Nu galt kun een ting - at komme ud af byen inden myldretiden og inden det blev mørkt. Efter endnu flere rundkørsler og ensrettede gader lykkedes det os at finde den forkerte vej mod Marina Rubicon, men så fik vi da også set den del af øen. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
172 | Tirsdag, den 23. november | Marina Rubicon | Puerto Coralejo | 8 |
Vi startede dagen med at få monteret vores
nyindkøbte antenne. Hvilken fryd - nu kunne vi igen få kontakt med
omverdenen via VHF'en. Så gik turen igen mod Puerto Coralejo hvor vi, i mangel af havnefogedanvisning, tog samme plads som sidst, da den fortsat var ledig. En halv time efter dukker en ny havnefoged op og pludselig er det ikke i orden at vi ligger på denne plads. Han kan ikke eet ord engelsk og er ikke indstillet på at lege "gæt og grimasser" med os. Vi får indtrykket af, at vi må ligge der til i morgen hvor vi så skal flytte til en anden plads, men at vi først skal henvende os på kontoret. Der går 10 minutter, så står han der igen og denne gang er han kobberrød i hovedet og forlanger at vi i løbet af "cinco" (5) minutter skal flytte os fra broen. Vi prøver at få oplyst hvor vi så kan ligge, men da han bare rabler en masse spansk af sig, må vi opgive. Vi ligger lidt og cirkler rundt i havnen og så kommer han springende og forsøger at få os til at ligge på en meget urolig plads, men på det tidspunkt har vi allerede bestemt os for at kaste anker (lige som andre har gjort). Dette gør ham tilsyneladende endnu mere rasende for nu går han jo glip af havnepengene. Vi har en dejlig afslappet aften med strålende udsigt ind over byen. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
173 | Onsdag, den 24. november | Puerto Coralejo | Puerto Coralejo | 0 |
Vinden har taget til i løbet af natten og da
der er blevet en lidt bedre plads fri på broen, vælger vi at gå ind og
lægge os på den plads. Gitte går til byen for at blive klippet samt for
at finde et sted hvor vi kan leje en bil til i morgen. Jeg går i gang med
at vaske båden så den er fin og ren til når vores gæster kommer. Ud på eftermiddagen dukker vores kære ven af en havnefoged op igen, og forlanger at vi omgående kommer over på havnekontoret. Som de pæne mennesker vi er stiller vi selvfølgelig straks på havnekontoret, og her bryder helvede så løs. Han forlanger at vi skal betale for 2 dage, og her kommer selv min nærighed op i mig. At diskutere med en spanioler som ikke vil forsøge at forstå bare en lille smule engelsk, er ganske umuligt. Så vi bliver hevet med hen til et biludlejningsfirma som kunne fungerer som tolk. Hun oversætter at såfremt vi kun vil betale for en dag, skal vi være ude af havnen klokken 24. For havneafgiften gælder fra kl. 24 - 24. Det mener jeg var fuldstændigt umuligt så jeg forlanger at tale med hans chef. Først påstår han at der kun er ham, men indvilliger dog til sidst i at ringe. Nu er det så mig der bliver nervøs - er det mon politiet han har ringet til? - skal jeg nu i gældsfængsel? - bliver jeg arresteret? - tager de Gi'Vind som pant?. Efter 10 - 15 minutter kommer der så 2 personer som lytter på den spanske version og bagefter på den engelske version. Heldigvis for os, giver de os ret i at vi har ret til at blive i havnen til dagen efter, men så kun til klokken 8. (havnefogeden skulle jo helst ikke helt tabe ansigt). Dette indvilliger vi i og betaler herefter havnepengene for een dag. Det viser sig, at det faktisk kun drejer sig om 8 euro - DET KUNNE HAN JO BARE HAVE SAGT !!- så havde vi sparet en masse tid, bøvl og ballade. Nu var klokken efterhånden blevet ret mange og vi manglede fortsat at få lejet bil, men nu havde vi jo set at det kunne lade sig gøre på havnen, så i løbet af et splitsekund var vi udstyret med en stor fin bil til 4 personer og med plads til masser af bagage. Vi nåede da også lige at køre en times tid rundt på Fuerteventura inden det blev mørkt. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||
174 | Torsdag, den 25. november | Puerto Coralejo | Rubicon | 8 | ||
Champagnen havde været på køl og da denne var drukket, blev fortøjninger smidt og vi satte endnu engang kurs mod Marina Rubicon. Vi synes selv at dette er den mest fantastiske havn vi har set og vi synes at Charlot og Torben også skulle have samme fornøjelse. Vi gik derfor en kort rundtur inden grillen blev tændt og mens der blev linet op til "happy hour". Jeg tror nok at der har været en del undren i de andre både, rundt omkring os, over at danskere kan snakke så meget, for der blev virkelig snakket ombord på Gi'Vind den aften. Vi fik alle de sidste nyheder og sladder inden vi alle krøb i køjen ved 1-tiden. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||
175 | Fredag, den 26. november | Rubicon | Rubicon | 0 | ||
Det blæste en halv pelikan da vi vågnede, så
vi blev nødt til at ændre vores program allerede den første dag. Vinden
er oppe i 10 - 12 sek/m., men det var nok mest vindretningen der afholdt os
fra at lægge ud med en sejltur på 35 sømil, for den kom lige fra den
retning vi skulle.
Vi tager derfor på Sightseeing i Rubicon og omegn i stedet for. Som sagt er Rubicon en fantastisk flot havn og Charlot og Torben får da også den helt store rundtur. Dette har også den store fordel at der er mulighed for en hel del pitstop, så vi kan få vores gæsters lever op i højere omdrejninger. På vores rundtur i Rubicon, kommer vi forbi en bygning der er formet som en vulkan. Vi tror at det er en kirke og vi nærmer os forsigtigt for at kikke ind, men bliver promte og meget bestemt afvist af en dørmand. Nu kan det godt være at spaniolerne er katolikker og at vi protestanter ikke har nogen adgang, men ligefrem at have en dørmand til at jage os væk er nok lige i overkanten. Men ved nærmere læsning af diverse skilte, viser det sig at det er et fem stjernet hotel og når vi så kommer anstigende i langturssejler-dress og ikke kender forskellen på en kirke og et hotel, er det vel ikke så underligt at vi bliver afvist. Tilbage på Gi'Vind er der i følge programmet sun-downer på fordækket, (jo, det er et meget varieret program) mens grillen bliver tændt agterude i skibet.
Vi er begyndt at få en del klager fra vores kvindelige gæst, - så er
øllet for koldt, solen for varm, himlen for blå, vandet for klart,
udsigten for skøn - osv. "Gi'Vinds Luxus Cruise" har
derfor oprettet en klageboks til skriftlige klager og placerer den tilfældigvis
lige over klappen til skraldespanden og beder Mrs. Complaine, som vi har
døbt hende, om at benytte denne. Aftenen stod endnu engang på grillparty på agterdækket. |