7. Uge

Dag

Dato Fra Til Distance Gnm.fart Max fart Vind
43 Lørdag, den 17. juli Cherbourg Jersey 76 6.2 10.6 0-4
Jeg fatter ikke en ski.. Bedst som man tror, at nu er der ved at være kontrol over tingende, går der fuldstændig ged i det hele. Vi startede fra Cherbourg klokken 7 i morges for at få det til at passe med tidevand og strøm. Selv Gitte stod op frivilligt!! Vi havde fået oplyst fra en lokalkendt, at vi skulle være ved er bestemt punkt vest for Cherbourg 2 timer før tidevandet vender, fordi der en meget kraftig strøm og store tidevandsbølger på den strækning. 
Tabellerne og almanakken blev grundig gennemgået og der blev lagt en sejlplan. Vi stod som sagt ud af havnen allerede klokken 7 og sejlede efter alle kunstens regler mod det fastsatte punkt, for at møde tidevandet præcis klokken 9.00. Da klokken var 11 sejlede vi stadig i modstrøm og de strømsøer som vi prøvede at undgå kogte omkring båden. Alt omkring os hoppe og dansede og selv om vi gik med en fart på lidt over 8 knob gennem vandet, kom vi alligevel kun frem med 2,5 knob over grunden. Først da klokken blev omkring et, begyndte vi at få den medstrøm som vi havde regnet os frem til at skulle have haft ved ni-tiden. Vi studerede bøger, regnede tider ud, brugte regnemaskine og rev os i håret til vi var ved at blive skaldede, men lige meget hjalp det og til sidst måtte vi give op og bare nyde turen. Vi ankom til den Engelske kanal ø Jersey ved 16-tiden, lidt efter at det havde været lavvande. Vi måtte derfor lægge til ved en af pontonerne uden for havnen til vandstanden var høj nok til at vi kunne sejle ind. 
Vi fik anvist en plads ved siden af en englænder og nu måtte vi have løst vores mysterium. Det mente vi jo, at en englænder måtte være den rette til og da vi tilfældigvis lige netop havde lagt til på siden af en sådan, blev han bombarderet med spørgsmål og vi fik herefter det store strømkursus for begyndere og danskere. På 10 minutter fik han forklaret os om strøm og tidevand, hvad FTLF kurset ikke havde formået på en hel dag!!
DET VISTE SIG: at jeg havde brugt højvandet ved Cherbourg, hvor jeg skulle have brugt højvandet ved Dover og der er cirka 5 timers forskel og derfor fik vi først medstrøm så sent. Englænderen var meget forbløffet over at vi havde sejlet det stykke i modstrøm, for han vidste at det stykke kan være ganske ubehageligt at komme i gennem.
Vi havde det meste af eftermiddagen haft fint solskin og da vi ankom til ventepontonen og havde lagt til, strøg jeg straks ned og fik korte bukser på, da den jo 12 -1til skibukserne, men fluks som jeg kom op igen forsvandt solen. Mon man følte sig lidt til grin ????  Den står stadig 12 - 1 til skibukserne. Efter et par timers venten var der kommet så meget vand i havnen, at vi nu kunne komme ind i inderhavnen og fik anvist en fin plads. Efter en kort tur rundt på havnen, var det blevet tid til aftensmad og bagefter blev bøger og computer hevet frem.
Vi er nu sejlet ind i engelsk tids-zone og skulle egentlig stille uret en time tilbage, men da vi tager videre til Frankrig igen, er vi blevet enige om, at vi beholder vores egen tids-zone og først ændre den når vi når til Portugal. Dette giver en lidt forskubbet hverdag i forhold til andre i havnen men da vi regner med at sejle videre i overmorgen, går det jo nok.

 

Dag

Dato Fra Til Distance Gnm.fart Max fart Vind
44 Søndag, den 18. juli Jersey Jersey      0      
I følge vores tidsregning vågnede vi ret sent. Det har regnet hele natten (som straf for at jeg vovede at tage korte bukser på i går) og da vi havde planlagt at skulle se lidt af øen, havde vi ikke travlt med at komme ud af køjen. Da jeg ved ni tiden havde talt alle skruerne i loftet tre gange, bestemte jeg mig for at stå op og få gang i kaffen. Godt det samme for vores engelske ven ville gerne af sted om en halv time, så Gitte blev purret og efter lidt havneroderi, morgenkaffe og et morgenbad, var vi klar til at cykle ud i den store verden på den lille ø. 
Mens havnerokaden stod på var vejret klaret op og da vi var klar til af tage afsted, var det blevet skyfrit. Nu var problemet om jeg skulle trodse vejrguderne og prøve de korte bukser igen. Nyt ordsprog: Den som intet vover - bli'r ikke skoldet !
De korte kom på og denne gang vandt jeg, for solen blev fremme. 12 - 2 til skibukserne.
Vi cyklede (Denne gang tjekkede Gitte selv låsene på cyklen) først ud af byen og videre langs "strandvejen" til vi kom til en typisk sydengelsk badestrand, (hvordan en sådan end ser ud) med klipper og stengærde, lavvande, mudder og meget langt til vandet og alligevel sad englænderne og hyggede sig i sandet. Vi nød lidt af "stemningen" og en øl, før vi kørte videre ind i landet og tilbage til havnen. 
Vi trængte til at få vasket tøj og da der var et meget fint vaskeri, fik vi ordnet en par maskiner inden vi skulle være tilbage i båden, når havnen blev åbnet og havneshowet begyndte. Ved 17 tiden var der igen så meget vand uden for havnen at man kunne sejle ind og ud og så begyndte den store udskiftning af både. Vi ligger for enden af en bro og har første parket til dette virvar af både. Så med et par drinks på bordet sad vi så og nød de sidste stråler af solen og så på bådene der kom ind. Efter aftensmaden blev det til en gåtur rundt i havnen og så ellers masser af hjemlig hygge i båden.
Nu ville jeg gerne have fortalt lidt om hvordan det går  i Tour de France, men vores fjernsyn virker ikke. Lige siden vi forlod Holland har vi ikke haft fjernsyn, ikke fordi det er gået i stykker, men simpelt hen fordi det ikke kan tage signalerne. Både Belgien, Frankrig og England må sende med nogle andre signaler, som vores fjernsyn ikke kan modtage. Hvis der er nogle der sidder inde med en viden om hvordan det problem kan klares, modtager vi gerne en mail - på forhånd tak.

 

Dag

Dato Fra  Til Distance Gnm.fart Max fart Vind
45 Mandag, den 19.juli Jersey Treguier 47 8   0 -3
Nå, vi måtte videre. Jersey må jeg nok indrømme var lidt af en skuffelse. Jeg havde læst og hørt så meget om den, at det nok var en af de ting på turen som jeg havde set frem til. Jeg havde læst at øen skulle være fantastisk hyggelig og spændende, men det virkede bare som en hver anden storby. At øen så også skulle være skattefri, syntes ikke at have nogen virkning, for der var intet der var billigere, hverken sprut, sejlerting eller havnepenge. Jeg havde nok regnet med en ø, der ville ligne Bornholm, men når men så ankommer til en ø med højhuse, går idyllen lige som lidt væk, så væk med den ø.
Vi startede ved ni tiden med at sejle over for at få brændstof på og her fik jeg da lidt kompensation for øen, for en liter diesel kostede kun 4 kroner pr. liter, så det var en fornøjelse at tanke og man ærgrede sig over at man ikke kunne have mere på tanken end de 141liter som vi fik. Så var vi klar til at sætte kursen mod Frankrig igen. 
I dag kom vinden fra den rigtige retning, men der var bare ikke noget af den. Vandet så fløjlsblødt ud og det blev en dag for motor. Vi havde sat kursen mod en lille flod hvor der var fine ankerpladser. En stor del af vores budget går til havnepenge og nu hvor lejligheden byder sig til at ligge for anker, er det bare med at udnytte den. Vi ankom til floden Treguir hen under eftermiddagen og så skulle vi i gang med at finde en ankerplads for natten. Vi forsøgte os på en af de første pladser vi mødte, men vi kunne ikke få ankeret til at holde, så vi gik længere op af floden. Et par sømil længere inde fandt vi en fin plads, men det var der også andre der havde. Da vi gik ind for at lægge ankeret, kom en englænder op af sin båd og han var ikke så meget for at dele pladsen med os, han mente at vi lå alt for tæt for ham for han havde 40 meter kæde ude og han skulle have plads til at svaje rundt, men nu er vi danskere ikke sådan at kyse, så vi rykkede lidt og så måtte han være tilfreds eller utilfreds, for her blev vi. 
Aftenen blev brugt i cockpittet, for nu hvor vi lå inde i landet var det en dejlig varm aften. Videoen som Gitte optager under turen, blev brugt som aftenens underholdning og efter en lang dag tørnede vi ind ved 23 tiden.

 

Dag

Dato Fra Til Distance Gnm.fart Max fart Vind
46 Tirsdag, den 20.juli Treguir Roscoff 47 8   0 - 8
Efter det daglige morgenræs med bad kaffe og hvad der ellers hører til, kom vi af sted ved ni tiden. Vi sejlede stille ud af floden for motor og da vi kom ud på det åbne farvand, måtte vi endnu engang konstatere at der ingen vind var, så det måtte blive en dag igen for motor. Alt den dejlige diesel som vi havde købt på Jersey, begyndte nu langsomt at forsvinde - hulk hulk. 
Efter et par timers sejlads, fik motoren pludselig en helt anden lyd, som den absolut ikke skal have. Der bliver lynhurtigt trykket på stopknappen og holdt rådslagning ombord og der var fuldstændig enighed om at vi havde fået noget i skruen. Gummibåden blev sat i vandet og efter et kik ind under båden blev det konstateret at skruen var viklet fuldstændig ind i tovværk. Nu var gode råd dyre og efter et kik på instrumentet, der fortalte at vandet kun var 16 grader varmt (koldt), forsøgte jeg at lokke  Gitte med at hun nok skulle få 2 øl hvis hun hoppede i vandet. Hun afstod pænt og sagde at den fornøjelse måtte jeg da gerne selv tage. (Hun tilbød faktisk at gøre det) Men der var  ikke andet end at tage badebukser på og se at få det kolde gys overstået. Jeg var kun to minutter om at tage mod til mig (stolt) og hoppede så i og jeg var kun 15 sekunder om at komme op igen. Hold kæft hvor var det koldt. Nå - men nu var det værste overstået og så var det bare om at komme i gang med at fjerne tovværk, men 6mm nylonline er ikke bare sådan at skære over, så der måtte mange dyk til. Gitte fandt så på at det måske var nemmere at bruge en bidetang og nu gik det lidt stærkere og efter en halv time var skruen så befriet igen. Det var et fiskenet på ca. en halv kvartmeter der havde viklet sig ind i skruen. Vi var blevet advaret om at der er meget skidt i vandet og nu havde vi fået konstateret at det er rigtigt. 
Godt blåfrossen over hele kroppen og rystende som et espeløv var det en sand fryd at få et varmt bad i cockpittet. Gitte havde - mens jeg lå og hygge badede rundt om båden - tændt for det varme vand og lavet varm kakao, og med ti trøjer og alle de tæpper vi havde ombord blev jeg pakket  godt ind for at få min normale kropstemperatur igen, i et forsøg på at slippe af med den blå farve. Gitte overtog min vagt og mens jeg lå og klaprede tænder, fortsatte vi så mod Roscoff, som var vores mål i dag. 
Der er ikke så mange havne på dette stykke af Frankrig, så det blev en nat på en ankerbøje, hvilket var helt fint for da vi ankrede op, øgede vinden til 8-10. Der er godt nok en havn i Roscoff, men den tørrer helt ud ved lavvande og det er ikke lige noget der passer os, derfor blev vi liggende ved ventebøjen hele natten, . Vejret har i dag været lidt kedeligt og da vi havde fortøjet, blev bordet i salonen slået ned og der kom en film på DVD' en og så blev der ellers hygget til den store guldmedalje resten af aftenen.

 

Dag

Dato Fra Til Distance Gnm.fart Max fart Vind
47 Onsdag, den 21. juli Roscoff Brest 79 6.5   0 - 6
Efter en lidt gyngende nat for ankerbøje var vi oppe og klar til at sejle videre ved 9.30 tiden. Vind var der ikke meget af, så vi startede med at sejle for motor. Lært af dyrt købte erfaringer holder vi nu skarpere udkik hver gang vi nærmer os noget der ligner tovværk og det er måske ikke nogen dum ide, for lige med et var den gal igen. 50 meter foran så vi tovværk flyde i vandet og denne gang fik jeg dog stoppet skruen, men kølen nåede at fange det. Vi turde ikke starte skruen og bakke fri af det, så vi gik i gang med at få det væk med bådshagen (fumlepinden !) og efter et kvarter kunne vi sejle videre, uden at jeg skulle i vandet. (I dag er vandet kun 14 grader !!) Gitte mente at fiskeren som straf skulle miste sin fenderafmærkning, så den blev kapret ombord. Meen hun blev dog lidt bleg senere da der pludselig var to motorbåde med fiskere som indhentede os. Fenderen blev fluks gemt i salonen, for den kunne ikke komme ned i kistebænken. Men det var nu ikke os fiskerne var interesseret i.
Efter et par timer begyndte vinden at øge og vi fik sat sejl, men endnu en gang måtte vi konstatere at vi ikke kunne holde vores mål oppe og til sidst måtte vi starte motoren igen. Hen under aftenen begyndte en tyk tåge at lægge sig over havet og her ville det være rart med en radar, men da vi ikke er udstyret med et sådan eksemplar, må man bruge det næstbedste, nemlig at lægge sig lige bag ved en båd som har en og så sejle efter ham. (og håbe på at han skal samme sted hen) Da vi begyndte indsejlingen til Brest bugten lettede tågen igen og vi begyndte at se efter en ankerplads for natten. Vi fandt en fin plads mellem to øer og her lagde vi ankeret for natten. (28 euro sparet)

 

Dag

Dato Fra Til Distance Gnm.fart Max fart Vind
48 Torsdag, den 22. juli Brest Camaret sur mer 9 6   0 - 3
Efter en stille nat blev vi vækket af mågeskrig allerede ved 6 tiden og selv om vi bad dem om at holde mund blev de ved, men de forstår jo nok heller ikke dansk og ved 8-tiden gav vi op og stod op. Mens vi var i gang med morgenkaffen, kom der en gummibåd og satte nogle dykkere af på den ene af øerne, som viste sig at være en militær ø og bagefter kom den hen til os og fortalte at det var et forbudt område og at vi ikke måtte ligge her. Nu er det jo sådan at man ikke diskuterer med det franske militær, så vi sagde pænt at vi nok skulle flytte os og da vi jo havde planlagt at skulle videre til Brest, var det jo ikke den store ulejlighed. 
Vi hev ankeret op og begyndte at sejle mod Brest, da vi pludselig hørte en båd trutte ad os. Vi hev kikkerten frem og så at der var en båd med røde striber og at der var dansk flag på, så farten blev taget af båden. Det var Malott der kom halsende efter os. Han havde set os og var vendt om for at snakke med os. Vi troede at han allerede var på vej over Biscayen, men han havde sat Torben af i Brest og var nu på vej mod Camaret. Vi lagde kursen om og fulgte med til Camaret. Inde i havnen lagde han til uden på os og så blev der udvekslet historier igen. Bjarne fortalte at han efter at have sat sin gast af, ville han begynde at gå ned langs kysten og så krydse Biscayen lidt længere inde i bugten. 
Vi har planlagt at starte turen over i morgen og da vi havde fået den sidste nye vejrudsigt på havnekontoret, blev vi endnu mere sikre på at vi nok ikke kan få en bedre vejr end den der er i udsigt og Malott ændrede planer og vil gå med i morgen. (han skal sejle alene over, så vi må passe lidt på ham) Vi inviterede på culottesteg ombord på Gi'vind og mens vi lå i havnen blev stegen sat i el-ovnen. En time senere var den ved at være færdig og da vi samtidig havde fået vand og strøm på, blev vi enige om at sejle ud og kaste anker lige uden for havnen og som sagt så gjort. (Endnu 28 euro sparet) Det blev en hyggelig aften med god mad og rødvin og ved klokken 23 sejlede vi vores gæst hjem i gummibåden og en halv time efter lå vi i vores køje godt trætte efter en lang dag med hele 9 sømil.

 

Dag

Dato Fra Til Distance
49 Fredag, den 23. juli Cameret sur mer. over pytten  
Efter en lidt urolig nat med dønninger, stod vi op til en fin morgen. De har de næste dage lovet højtryk og vinde fra nordvest og det har vi tænkt os at udnytte til at komme over Biscayen. Efter et sidste tjek på vejrudsigten, fik vi sendt Malott af sted. Planen er, at han får et forspring på 12 timer og at vi så skal mødes ude midt i Biscayen og at vi så kommer lidt ind før ham. Hvis der skulle ske noget er vi så på vej hen i mod ham på den første del af turen og når vi har passeret ham, har vi mulighed for at vende om uden at der er for langt. Yderligere har vi bestemt at holde radiokontakt hver 4 time.
Vi sejlede tilbage til havnen for at fylde dieseltanken helt op og få det sidste vand og strøm på. Vi regner med at starte turen klokken 22 og forventer at tilbage lægge de 360 sømil på 3 døgn.

Kort over ruten