Dato Fra  Til Distance
215 Onsdag, den 5. januar København Las Palmas (4500)

Godt nytår!

Efter 3 uger hjemme i det kolde Danmark, med masser af julemad, besøg hos familie og gode venner og en skattesag som nu er afgjort, er vi så tilbage igen.

Vi vågnede allerede klokken lidt over fire i morges af frygt for at sove for længe, og da ingen af os alligevel kunne sove mere, kunne vi jo lige så godt stå op og derved få god tid til at få det sidste pakket og få ordnet huset, inden afgang mod lufthavnen.
Apropos det med at pakke - jeg tror at  den medarbejder i lufthavnen der har "gennemlyst" vores kufferter, stadig sidder og klør sig i nakken. Hvem tager på ferie til Gran Canaria, med kufferten fuld af kaffe, remoulade, makrelsalat, revet peberrod, lakrids og diverse andre sjove ting, men uden så meget som at have et stykke tøj i kufferten?
Vi var i lufthavnen ved syvtiden og fik checket ind med det samme. Vi var lidt nervøse for om vi havde alt for meget vægt, men det gik fint. Efter en kop kaffe sammen med familien, var det så tid til at tage afsked og klokken 9.30 slap flyet kontakten med startbanen.
Flyveturen gik som flyveture går og efter fem timer var vi så igen på Gran Canaria. En taxa blev hyret og tyve minutter senere havde vi igen Gi'vind i syne.
Vi drog begge et lettelses suk, for hun lå som da vi forlod hende, men hun havde skiftet til en rødlig farve. Overalt lå der et tykt lag rødt støv og hun så ud som om hun havde været efterladt i et halvt år. Det må have blæst fra sydvest på et tidspunkt, for det var helt sikkert sand fra Sahara der lå overalt, og hun trængte i den grad til en vasker, men det måtte vente. Da vi kom ned i kahytten fandt vi et julekort fra Jette og René fra Philmare i Hundige, de havde været her i forbindelse med jul og nytår, men desværre have de fundet Gi'vind uden besætning. Ærgerligt, at vi, når vi endelig får gæster, ikke er hjemme. Men mange tak for julekortet.
Gitte gik i gang med at pakke alle vores varer ud, mens jeg begyndte at montere alle de løse dele som vi havde fjernet fra cockpittet og bagefter blev gummibåden pumpet op for nu måtte det være nok for i dag. Vi pakkede et par øl og tog på havnerundfart, for at se hvem der var kommet til og om der var nogle vi kendte. Men der havde nu ikke været den store udskiftning, så vi satte os i stedet for på molen og nød at være tilbage.
Tilbage på Gi'vind gik vi i gang med aftensmaden og mens denne blev indtaget, blev der sat en film på computeren, for der var ingen af os der havde energi til andet. Gitte fik set filmen, mens jeg må erkende at jeg kun fik set indersiden af mine øjenlåg.

216 Torsdag, den 6. januar Las Palmas Las Palmas   0
Efter en lang og tiltrængt nattesøvn tog vi det stille og roligt og gav os god tid. Vi har planlagt at blive her i Las Palmas til vi er helt klar med alt det der skal monteres og stues af vejen. Det blæser og det er lidt køligt, så vi føler at vi ikke har travlt med at komme afsted. Efter morgenrumlen var det så tid til at få købt ind. Der var mange småting som vi manglede og vi begav os i retning af Hiper Dino, en slags Brugsen. Undervejs undrede vi os over at der var så stille i byen og at der næsten ingen trafik var. Forklaringen fik vi da vi kom frem til butikken. LUKKET. Lang næse, det er helligdag i dag. (Hellig tre kongers dag) og vi måtte så traske slukøret hjem igen og så se hvad vi kunne finde nede i dybet af Gi'vind.
Over middag gik Gitte i gang med at klare op nede om læ, mens jeg kastede mig ud i monteringen af kortplotteren.
Vi har for øvrigt fået en fin behandling hos både Simrad og Garmin. Vores forbehold for Simrad blev gjort til skamme, da de uden tøven byttede det defekte instrument, selvom der var et par måneder over garantien og da de ikke kunne nå at reparere håndrøret til VHF'en, inden vi skulle afsted igen, fik vi et nyt til en meget favorabel pris. Hos Garmin var der heller ingen tøven, defekt solfilter = nyt apparat.  Fin service begge steder.
Hos Kjøller måtte vi dog lige indkassere en skideballe, fordi vi kun, p.g.a. vægtproblemer, havde taget elektronikken til laderen med hjem og ikke hele laderen, men den lovede vi så at sende når vi kommer til fastlandet igen.
Eftermiddagen gik med at få stuvet de sidste ting af vejen. Vi har gjort den klassiske fejl, nemlig at købe et nyt kuffertsæt uden at tage mål af det først. Vi troede at det sagtens kunne være under dørken, men det var kun lige med nød og næppe, at vi fik plads til det.
Efter aftensmaden, som var en dåse tun i tortillas med ris til, var det tid til at få rørt guitaren lidt i forkøjen, mens Gitte havde gang i cd brænderiet så naboen kunne få søkort til hans computer. Derefter en gåtur langs molen og bagefter på hovedet i agterkøjen.

217 Fredag, den 7. januar Las Palmas Las Palmas    0
Vi var tidligt ude af køjen. Vi stod næsten op sammen med solen og efter morgenkaffen og morgenbadet, satte vi atter kursen mod Hiper Dino, for nu skulle der handles. Først måtte vi dog lige runde vaskeriet og sætte en maskine over, som så kunne stå og hygge sig, mens vi fik handlet ind. Denne gang havde vi mere held med åbningstiderne og vi strøg direkte hen til informationen for at høre om, hvordan vi skulle forholde os hvis vi skulle have varerne leveret. Hiper Dino har en udmærket service med, at hvis man køber for over 30 euro, kan man få det leveret - gratis. Se - det er jo en service som jeg kan forstå, for så er vi fri for at slæbe os en pukkel til.
Vi fik handlet det som vi manglede og fik så også lige fyldt øl depotet op. Herligt !!!!
På tilbagevejen fik vi hentet vasketøjet og kort efter vores ankomst til Gi'vind, kom vores vare. Da disse var stuvet af vejen blev vandslangen monteret, og til stor irritation for vores franske naboer, gik vi i gang med at vaske al den røde Sahara støv af og det var i den grad også tiltrængt.
Med hensyn til vores naboer, har vi endnu engang fået en fransk båd på vores bagbords side og endnu engang er det folk som ikke vil snakke andet end fransk. Vi har forsøgt os med lidt små bemærkninger om vejret, men får ikke andet end en grynten tilbage, så vi må endnu engang konstatere at franskmænd taler fransk og kun fransk.
Det har lige siden vi er kommet tilbage, været lidt koldt i vejret, men pludselig i eftermiddags slog vejret om og solen skinnede igennem og temperaturen steg indtil flere grader, så nu er det dejligt varmt igen. Vi var ellers begyndt at tro at vejret her på Gran Canaria var så koldt i januar, men man kan også blive positivt overrasket. Så hele eftermiddagen er gået med bare at sidde i solen og mærke varmen.
Om aftenen åbnede systuen på Gi'vind. Jeg havde fået slidt mine korte bukser totalt op, så Gitte måtte afkorte nogle lange cowboybukser (dem bruger jeg jo ikke alligevel). Så nu har jeg igen korte bukser uden hul i bagen.