Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||
274 | Lørdag, den 5. marts | Puerto Rico | Puerto Rico |
0 |
||
Hvad skal vi nu finde på?
Vasketøj - Nej det havde Gitte jo klaret, så det kunne ikke bruges, med
fribordet havde ikke været poleret siden Madeira så det måtte stå for
tur og da Gi'vind nu stod på land var det en fin mulighed for at få det
gjort. Nu var det næste problem så, at fribordet befinder sig i 3 meters
højde og stiger jo ikke er det vi har flest af på Gi'vind. I det ene
hjørne af værftet fandt jeg en buk som kunne udgøre det for stige, men
jeg er ikke sikker på at arbejdstilsynet ville have godkendt den som et
arbejdsredskab. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
275 | Søndag, den 6. marts | Puerto Rico | Puerto Rico |
0 |
Så har vi været afsted i 9 måneder og det er
vel tid til at gøre status!! Lige pt. ser vi nok mest det negative ved turen pga. vores situation. Turen har jo ikke helt udartet sig som vi havde forventet. Vi synes at vi har haft al for meget modgang. Vejret har heller ikke været det vi havde regnet med. Her på Gran Canaria siger de indfødte at det er den koldeste "vinter" de har haft i over 50 år (siden 1954) og selvfølgelig skal det være præcis det år som vi vælger at komme i. Alle de øvrige danske langturssejlere, som vi havde glædet os til at møde, er åbenbart sejlet videre til Caribien for vi har faktisk ikke mødt en eneste dansk sejler siden vi forlod Puerto Rico i november. Men alligevel, det positive er, at hvis vi var sejlet ind i Middelhavet som planlagt, så havde vi haft sne på dækket og det havde været endnu mere hundekoldt. Af skader og reparationer synes vi også at vi har taget vores del af bunken. Men ok - nu sætter vi kursen nordpå til Middelhavet og så håber vi på at det hele vender og at vi her får en kanonsommer. Logbog: Resten af dagen går med at ordne en masse småting. Vandindtaget til kølevandet til motoren bliver renset og skovlhjulet til loggen bliver også skrabet fri for ruger. Bovpropellen får også en tur og bliver bundmalet, zinkanoden på bovpropellen trænger til at blive skiftet, men jeg tør slet ikke spørge "Paradise" om de kan skaffe en, for så vil den blive hulens dyr, så den må vi skifte når vi finder en, evt. i Las Palmas og så dykke ned og skifte den mens vi ligger i vandet. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
276 | Mandag, den 7. marts | Puerto Rico | Puerto Rico |
0 |
Vi er meget spændte på om vores aksel kommer i
dag. Spændingen blev udløst kl. 10.30, da Brian kommer kørende ind på
pladsen. Bag i bilen ligger den nye samt den gamle skrueaksel. Gitte og
jeg får i fællesskab båret den samt propellen over til Gi'vind, hvor
jeg straks går i gang med at montere akslen. Da jeg så skal til at
påsætte propellen - mangler der 3 skruer. Disse skruer er dem som skal
låse den møtrik som holder skruen på plads og uden dem risikere vi at møtrikken
går løs og vi kan tabe skruen. Men nu er problemet bare, at klokken
er blevet så mange at der er siesta alle steder, og at vi derfor må
vente til efter kl. 16 med at få leveret 3 nye skruer, og da havnen
lukker klokken 17, er det med det resultat
at vi heller ikke kan komme i vandet i dag. Den mellemliggende tid udnytter vi
så til at få bundmalet. Brian fra "Paradise" kommer forbi og forhører sig om hvordan vi ønsker at betale, for vi kan få 5% rabat hvis vi betaler kontant. Gitte går med over i shoppen for at få regningen og vender rødglødende tilbage. Regningen er blevet over dobbelt så dyr som tilbuddet. De 5% rabat viste sig bare at være "moms" som han så ikke ville skrive på hvis vi betalte kontant. Altså ingen rabat, det bliver bare uden regning og dermed uden moms. Men han kender ikke Gitte!!!! Hvis hun er lovet 5% rabat skal hun også nok få dem, så hun regnede de 5% ud - trak dem fra - og lagde pengene på bordet. (Take it or leave it, pal!) Vi tør derfor slet ikke tænke på hvad det havde kostet hvis jeg ikke selv havde lavet hele arbejdet, og hvad mon der var sket med de 3 manglende skruer? |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
277 | Tirsdag, den 8. marts | Puerto Rico | Puerto Mogan |
3 |
Vi starter dagen med at få betalt havnen for
vores løft og pladsleje. Brian havde sagt at det skulle han nok sørge
for, men efter den regning vi fik i går, tør vi ikke overlade mere til
ham. Alting bliver simpelthen dobbelt så dyrt, når det skal gå gennem
ham. Så vi skynder os over og betaler direkte til havnekontoret og her
får vi det til den lovede pris. Derefter gik turen tilbage til Gi'vind og i løbet af et kvarter ruller kranen op til båden. Hurtigt og effektivt kommer stropperne på plads og et kort øjeblik efter ligger Gi'vind atter i vandet. På havnekontoret fik vi at vide at vi skulle være opmærksom på at der kunne være dønninger i dokken og det tror jeg også han havde sagt til sine havneassistenter, for de var meget emsige med at vi skulle holde fra både her og der, samtidig med at jeg skulle bakke og gå frem på samme tid. Til sidst fik jeg nok: "Slip fortøjninger, så skal vi nok selv klare det" lød det på godt klingende dansk. Jeg ved godt at de gør det for at hjælpe, men nogen gange er de altså lidt for effektive. Da vi selv overtog kontrollen, gik der helle ikke mange øjeblikke før vi var ude og efter at have hentet gummibåden, satte vi straks kursen mod Puerto Mogan, for vi kunne næsten ikke komme hurtigt nok væk fra Puerto Rico og værftet. Hele dagen går med bare at nyde at være i Puerto Mogan, for her er virkelig dejligt og så ellers forsøge ikke at koge over pga den astronomiske regning. Ud på aftenen går vi en tur ud på molen og nyder solnedgangen og udsigten. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
278 | Onsdag, den 9. marts | Puerto Mogan | Puerto Mogan |
0 |
Vi vågner til en flot og skyfri dag og da solen
har været på himmelen i et par timer er temperaturen så høj at vi
bestemmer os for at gå ud og ligge for anker og slikke sol der. Vi lægger os lige
uden for indsejlingen til Mogan, så vi hurtigt kan komme ind i havnen igen hvis det
skulle blæse op. Vi kan godt mærke at vores oplevelse i sidste uge har
sat sine spor i os begge. For selv om det kun blæser 3 -4 sek/m og vandet
er helt fladt bliver ankeret hele tiden tjekket om det har sluppet og
vindmåleren bliver også holdt under skarpt opsyn. Vi kan godt mærke
at der vil gå meget lang tid før vi igen kommer til at ligge for anker
om natten. Ud på eftermiddagen er vi igen tilbage i Puerto Mogan, men denne gang på en anden plads. Den vi fik anvist i går var lige ved siden af en anden båd der var pakket sammen for vinteren og dens presenning tog al udsigten. Ikke noget problem, vi fik anvist en ny plads og denne gang med udsigt til hele byen. Gitte er begyndt at blive forkølet. Det er nok en af omkostningerne fra vores lille stunt, som nu er ved at slå i gennem. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
279 | Torsdag, den 10. marts | Puerto Mogan | Puerto Mogan |
0 |
Det er trykkende varmt. Der blæser en vind fra
sydvest og det giver en meget varm luft fra Sahara og når den så passere
over hen over vandet optager den en masse fugtighed og den har vi så
"glæde" af i disse dage. Nu hvor reparationen er overstået og det hele er kommet lidt på afstand, kan jeg godt mærke at jeg er ved at få en reaktion oven på det hele. Det er først nu, at jeg har fået tid til at tænke det hele igennem og det gør ikke mit humør bedre, når jeg tænker på hvad der kunne være sket inde i havnen, uden motorkraft og i 14 sek/m.
Jeg har ikke været nem at omgås i dag og selv om Gitte prøver at muntre mig lidt op, med lidt lækkert til frokost, er jeg nok ikke jordens bedste rejsekammerat. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
280 | Fredag, den 11. marts | Puerto Mogan | Puerto Mogan |
0 |
Det er stadig trykkende varmt og humøret er
ikke meget bedre. Hvis det ikke lige var fordi at der er så langt hjem, tror jeg nok at jeg havde startet motoren og sat kursen hjemad. Gitte kæmper en ulige kamp med mit humør og må da også give op engang i mellem og gå en lang tur så jeg kan surmule. _/) :-( Ud på aftenen lysner mit humør og det bliver da også meget bedre da Gitte kommer tilbage fra netcafeen medbringende de mange opmuntrende mails som er sendt til os hjemmefra. Det er rart at vide at der er mange der tænker på os. |