281 Lørdag, den 12. marts Puerto Mogan Puerto Mogan

Trods Gittes ihærdige forsøg på at muntre mig op, er mit humør stadig ikke helt på toppen. Det meste af dagen går med ingenting, men ud på eftermiddagen kommer "Witte Raff" og besøger os. Jan og Petra har ændret planer om at sejle til Caribien og er begyndt at se på hus hernede i stedet for. De har været rundt og se på forskellige huse og kikker så lige forbi og give os lidt "support" efter vores lille stunt i Arguineguin.

Vi får en hyggelig eftermiddag og aften sammen og da mørket falder på bliver vi enige om at frekventerer den kinesiske restaurant. Maden var helt i top og jeg må indrømme at det også hjalp godt på mit humør.

282 Søndag, den 13. marts Puerto Mogan Puerto Mogan

Nu må vi se at komme videre. Selv om Puerto Mogan er en dejlig by kan vi ikke blive her i al evighed. Vi har bestemt os for at sejle videre til Pasito Blanco og derfra videre til Las Palmas i morgen. Lige inden vil vi dog først runde udsigtspunktet over byen  og derefter havnekontoret.

Undervejs mod havnekontoret bliver vi råbt an på dansk: "I skal da bare lade være at hilse!" Det er Jette og René fra "Philmare" i vores hjemhavn, samt Rita og René fra "Valkyrien", som om vinteren bor i Arguineguin. Jette og René er hernede på ferie sidder og nu sidder de på en restaurant og holder vores båd under skarpt opsyn. Vi bliver budt på øl og det kan man jo ikke sige nej tak til.
Vi får et par hyggelige timer sammen og da Rita og René skal videre, fortsætter vi sammen med Jette og René nede på Gi'vind. I godt selskab går tiden utroligt hurtigt, for der er mange ting som vi lige skal høre om hjemme fra Danmark og da vores gæster siger tak for i dag, kan vi godt se, at vi ikke kan nå at sejle til Pasito Blanco i dag. Vi beslutter os for at blive her i Mogan og så starte tidligt i morgen og så sejle direkte til Las Palmas.
Gitte runder havnekontoret og får afregnet for de sidste par dage. Hun kommer rystet tilbage og fortæller at vi har brugt 31kw i strøm på 4 dage. Godt nok er Gi'vind en stor båd og godt nok har vi mange elektriske artikler, men 31kw er nok lige i overkanten. Da jeg til gengæld fortæller Gitte at vi faktisk har været her i 6 dage, men kun har betalt for 4 dage, bliver vi enige om, at vi nok ikke skal klage over strømmen, men det ville have svaret til at vi skulle bruge over 5kw pr. døgn. Det er jo trods alt ikke Oslobåden vi sejler i !!!!! (selvom jeg engang imellem kan have mine tvivl, når jeg ser hvor mange ting vi sejler rundt med)

283 Mandag, den 14. marts Puerto Mogan Las Palmas

Vi er oppe før fanden får sko på. Næsten da, og da de første solstråler rammer Gi'vind kaster vi fortøjningerne og sætter kursen mod Las Palmas. Vandet er dejligt fladt men der er næsten ingen vind, så de første timer bliver for motor.

Over middag kommer der så meget vind at vi kan sætte genakeren. Det er ikke fordi vi tonser afsted, men da vejret er dejligt, nyder vi det gode vejr og slikker solskin imens vi glider stille og roligt derud af. Det er en dejlig følelse igen at være ude og sejle. Selv guitaren bliver luftet. (det er måske derfor der ikke kommer nogle delfiner) Lige siden den 19. februar har vi ikke været ude og sejle for sejl, så det er rigtigt rart at være "under sejl" igen.

Vi ankommer til Las Palmas ved 16 tiden og bliver modtaget af "Witte Raff" som har ligget her i et par dage. De bliver straks inviteret ombord til en sundowner, så vi kan høre det sidste nye om deres huskøb. De fortæller at de endnu ikke har købt noget, men de har været ude og se på et par stykker og nu venter de besked fra ejendomsmægleren.
Efter en lang dag på vandet, som vi jo slet ikke er vant til, blev computeren fundet frem og en film sat på, ja - faktisk blev det til to film for mit vedkommende, mens Gitte fik sig en lille "blunder" ind imellem.

284 Tirsdag, den 15. marts Las Palmas Las Palmas

Vi har, lige siden vi tankede diesel i Puerto Rico, haft problemer med vores dieseltankmåler. Pludselig viste måleren, at der kun var en halv tank på, og med vores "held", var vi urolige for at tanken var blevet utæt. Vi havde ikke kunne lugte noget, men da vi tankede i Puerto Rico viste måleren at tanken var helt fuld og nu stod den pludselig på halv fuld. Måleren blev afmonteret og til alt held viste det sig kun at føleren havde sat sig fast.
Mens jeg lå med hovedet nede i dieseltanken, var Gitte kørt en tur op i Las Palmas for at købe noget nyt stof til vores fendere. Vores fenderposer var blevet ødelagte under vores stuntnummer i Arguineguin og nu vil Gitte sy nogle nye.
Derefter gik turen til "hyper dino",  et supermarked som har den udsøgte service, at hvis man køber for over 20 euro, får man varerne leveret ved båden og da vi skulle proviantere til turen langs Marokkos kyst var det et godt sted at gøre det. Vi brugte et par timer på at fylde indkøbsvognen med alt det som vi  havde glemt at købe i Arguineguin. De vigtigste af varerne slæbte vi selv hjem og resten får vi leveret i morgen formiddag.
Tilbage i Gi'vind går Gitte i gang med at producere færdigretter i store mængder til fryseren. Det er meget praktisk når vi skal sejle langt, at vi så bare kan tage en ret op og putte den i ovnen eller i en gryde, i stedet for at skulle stå og lave mad i evt. hårdt vejr.
Midt i storproduktionen kommer "Witte Raff" over og spørger om vi kommer over og får en sundowner. De har igen været hos ejendomsmægleren og fået salgsmateriale på endnu et par huse og nu vil de gerne vise os hvad de har tænkt sig at købe.
Det bliver lidt senere end vi havde planlagt, før vi er tilbage, så vi måtte droppe internetcafeen i aften og slapper i stedet af i Gi'vind.

Og så dagens gode nyhed : Jeg har fået "ny" cykel !   Et par pladser længere inde på broen, var der en båd der havde skiftet deres gamle cykel ud med en ny og da jeg så, at de havde sat den gamle op ved containeren, var jeg lynhurtig henne og spørge om jeg måtte få den. "It's free for use" sagde de og så var jeg hermed i besiddelse af et styk "ny" cykel. Ok - den er rusten og trænger gevaldigt til en hel del olie hist og her, men med lidt knofedt og hårdt arbejde skal den nok blive brugbar.

285 Onsdag, den 16. marts Las Palmas Las Palmas

Gitte var en tur oppe i Las Palmas for at ose og købe et par småting når hun skulle sy fenderposerne. Jeg fik så til til gengæld vagten ombord på Gi'vind med at vente på varerne fra "Hyper Dino" Jeg benyttede ventetiden til at få vores vasketøj af vejen så der er rent bord i vasketøjskurven.
Varerne kom fra Hyper Dino og netop som jeg var færdig med at slæbe dem ombord, kom Gitte tilbage. (Jeg tror hun har stået og holdt øje med mig!)
Sammen fik vi stuvet alle varerne af vejen og klaret op under dæk.

Gitte syede nye fenderposer, mens jeg gik i gang med at skille min nye cykel ad og smøre den alle vegne. Da fenderposerne var færdige gik Gitte så i gang med at lave et nyt sædeovertræk i "læder" til cyklen. Bremsekablet var desværre i en sådan stand, at jeg ikke kunne redde det, men ellers blev cyklen færdig og var klar til brug.

Aftenen gik med at gå på netbar og opdatere hjemmeside og få et par enkelte øller.
Baren her i havnen har en fin kombinationen med internet og øl, at hvis man køber noget at drikke, må man tilslutte din egen computer til nettet. Vi bestemte os for at tage begge computere med op og så sidde og surfe på nettet mens vi fik os en kold pilsner.

286 Torsdag, den 17. marts Las Palmas Las Palmas

I dag er det hviledag. Efter at vi havde knoklet med cykel og symaskine hele dagen i går, trænger vi til at slappe af.
Først måtte vi lige en tur i byen for at købe et nyt bremsekabel til min cykel samt en ny pakning til fenderbrønden som er blevet utæt. Bremsekablet kostede den "formidable" sum af 1,18 euro, så for den "nette" sum har jeg altså en brugbar cykel.
Derefter måtte mole fyret lige rundes og over et par "kølige" sad vi og nød den varme luft og så på at de store fragtskibe blev lodset ind og ud af haven. Det er utroligt så meget aktivitet der er i en lille havn som Las Palmas.

Hele tiden er der mindst 3 store containerskibe der ligger til kaj og bliver losset eller lastet og der er flere der ligger for anker uden for havnen og venter på at komme til.

Tilbage på Gi'vind går Gitte i gang med de sidste fenderposer, mens jeg får mig en "velfortjent" lur i cockpittet, inden jeg går i gang med at  monterer bremsekabel og derefter pakning i fenderbrønden. Senere kommer Petra og Jan over til en sundowner og viser os billeder af noget "gammelt lort" som de evt. har i sinde at købe. Vi er måske ikke lige så positive over for ideen, som de er, men når man har set hvad man kan få for 100.000 euro, er vi begge enige om at vi aldrig skal købe hus her på Gran Canaria. Det er nogle gamle faldefærdige rønner, som vi ikke kunne drømme om bare at komme i nærheden af. Men - hver sin lyst.

287 Fredag, den 18. marts Las Palmas Rubicon

102

Efter at have klaret båden op, runder vi lige "netcafeen", men denne er desværre lukket (ikke på grund af manglende omsætning, vi har jo været der, men pga. sydom) så vi må nøjes med at se på vejrudsigter på havnekontoret. Ifølge vindkortet burde vinden være i NW resten af dagen og natten. Vores plan om at gå mod Rubicon på Lanzarote blev herefter endelig vedtaget. ½ time før vi slipper fortøjningerne ringer René for at høre om vi er "hjemme" i morgen, for så vil de kikke forbi. Desværre må vi skuffe ham, for vi er jo på vej ud af havnen og ønsker dem herefter en fortsat god ferie. Vi får sagt pænt "på gensyn" til "Witte Raff" inden vi stryger ud af havnen. Vinden er ikke i NW men i Ø og det passer os endnu bedre, men efter 2 timers sejlads "dør" vinden helt og aldeles, for herefter, en halv time, senere at komme fra NW. De er nu ikke så tossede alligevel, de vindguruer. Nu har vi så mulighed for at sætte genaker og sejle roligt op langs vestkysten af Fuerteventura. I lang tid har vi følgeskab af en meget stor delfin flok, som muntre sig både foran og på siden af båden. Da vi har set på dem i over en halv time, beslutter Gitte sig for at filme dem. Men aldrig så snart er kameraet tændt, før delfinflokken er væk. Det samme gentog sig underligt nok flere timer senere på dagen.
Vi havde en herlig sejldag og ved solnedgang bjerger vi så genakeren og fortsætter med almindelig sejlføring. Gitte overtager vagten mens jeg forsøger at sove nogle timer for at være klar til "hundevagten" om natten. Vinden øger stille og roligt samtidig med at den spidser mere og mere mod N, så Gitte er nødt til at vende og slå et "slag" ud af, med det resultat at jeg kunne vælge mellem at stå op eller blive smidt på dørken i salonen. Jeg valgte det første.
Det blev en lang nat hvor vi godt kunne mærke at vi er ude af træning med at sejle natsejlads, men klokken 7.30 er Rubicon i sigte og vi har tilbagelagt 102 sømil på 17 timer. Vi spøger med, at når vi kommer hjem til Danmark, så snupper vi da lige en forlænget weekendstur til Bornholm, hvilke vil være næsten samme distance.