309 Lørdag, den 9. april Algeciras Estepona

NÅ - Så er et tid til at skrive lidt i logbogen igen. Lad mig nu se - hvad vi har bedrevet i denne uge.
Vi havde fået nok af Algeciras, men inden vi daffede videre ville vi lige have lidt vand på tankene. Vand er forfærdeligt dyrt på Gibraltar, ca. 6£ (95kr) for 600 liter og det syntes vi nok lige var i overkanten og vi vidste ikke hvordan det ville være i Sydspainen, så vi bestemte os for at forsøge at fylde tankene inden vi forlod Algeciras. Der var ingen vand eller strøm på den mole vi lå ved, men vi havde set at der var en vandhane over på en af de broer der ikke blev brugt og der forsøgte vi at snige os ind uden at nogen så os. - Prøv lige at snige en 10 tons båd, med en 20 meter høj mast ind til en bro hvor der ikke ligger et øje, uden at der er nogen der opdager det - og så gå på grund så eftertrykkeligt, at alle står og glor efter en, for at se om man kommer fri igen. Nu var alle klar over at der lå en dansker og rodede rundt ved en af de tilsandede broer - bare for at tage vand fra en bro som de havde lukker for vandet til (fandt vi ud af) - Hvorfor tager de ikke bare vand fra hanen for enden af den bro  hvor alle de øvrige både lå?  Hvor dum kan man være!!!!!
Nå - men vi fik da fyldt vandtankene og alle vinkede pænt da vi sejlede ud af havnen. (Stupido daneses!!!)
Efter vores lille lørdagsshow, satte vi igen kursen mod Gibraltar, for at se om der var kommet noget post til os. Vi lagde igen til i Marina Bay, og straks strøg Gitte op til havnekontoret, for at forhøre om der var kommet noget post. Nu var det jo ikke fordi studenterhuen klemte alt for hårdt omkring hjernen på havneassistenten, for efter et hastigt blik over skulderen, konstaterede han at det var der ikke. Da Gitte så spurgte "hvad så med den kuvert som der står Gi'vind på " kunne han jo ikke slippe uden om og så måtte han jo til at bladre posten igennem. Og sandelig om der ikke var gevinst.
Efter at have tjekket post på internettet (Tak til dem som har skrevet efter min lille opsang) var vi så klar til at begynde turen ind i Middelhavet. Efter 309 dage skulle det så endelig lykkes os at komme ind i Middelhavet. Vi rundede Europa point i fin stil og satte derefter kursen mod Estepona, 15 sømil oppe af kysten.
Vinden øgede stille og roligt dagen i gennem og da vi skulle til at gå i havn, blæste det en mindre orkan (bårb - bårb !) ok det blæste kraftigt og efter at havde indklareret, skulle vi lægge til på den yderste plads på broen, med bovliner og med vinden lige ind på siden. Dette er jo noget der kan skræmme en hver sømand, men til alt held lagde vinden sin i samme sekund og vi gled lige så stille ind på pladsen og fik bovlinen på plads. PYHA!
Estepona er en lille fin og meget hyggelig havn. Prisen er også til at betale, for det er ellers noget der har skræmt os meget efter at vi har set en oversigt over hvad havnepriserne er i Middelhavet. Vi vil efterfølgende forsøge at nævne hvad vi betaler i havnepriser. Ikke for at I skal starte en indsamling derhjemme,( ok - gør det bare) men hvis der er nogle der gerne vil gøre den samme tur senere, er det meget rart at kunne se hvad de forskellige havne koster.
Estepona: 23€ pr. nat. (sommertakst)

310 Søndag, den 10.april Estepona

La Bajadilla

Vi må forsøge at komme nordpå for det er stadig hundekoldt. West Wind havde fortalt os, at der længere oppe af kysten er det dejligt varmt, så der må vi op i en fart.
Næ - det skal vi ikke, for der er marked lige oppe for enden af molen og det kan vi ikke sidde overhørigt. Er der marked, er det en pligt at støve det igennem, for evt. gode tilbud. Gitte lovede at gøre det hurtigt og så fik Tiki og mig afleveret nøglen til porten i mellemtiden.
Da klokken var 12.30 stod vi ud af havnen med kurs mod Fuengirola, men nu kan vi godt se at vi skal til at lære lidt om vindforholdene her Middelhavet, for ikke så snart, vi havde sat sejlene før det blæste op og efter en halv time måtte vi sætte 1. reb og efter yderligere ½ time måtte forsejlet reduceres. Hele formiddagen havde der blæst en svag brise og vi havde regnet med at vi nok kom til at sejle for motor, men nu lå vi og krydsede i hård vind.
Det var jo ikke det som vi havde regnet med og det var heller ikke det som Tiki havde forstillet sig, for der gik ikke lang tid før hun brækkede sig og sendte skumle blikke op til styrmanden om: at "det her kan du godt stoppe i en fart, ellers bider jeg dig i benet"
Den slags trusler tør jeg ikke lade gå upåagtet hen og ændrede straks kursen mod Marbella, som lå ca. midtvejs. Vi lagde til i Marbella, men der var ingen pladser ledige. Vi skal til at vende os til at komme ind i en havne og se at der er mange pladser der er tomme, men ikke er ledige. Ud igen og ind i fiskerihavnen en halv sømil længere nede af kysten, her er billigt og ganske roligt. Vi blev modtaget af en svensk havnefoged, troede vi, men det viste sig da vi fik talt lidt med ham, at han var spansk og gift med en svensk dame og derfor kunne snakke lidt svensk. Vi fik anvist en plads af en havneassistent og fik besked på at komme op på havnekontoret i morgen.
Denne havn  La Bajadilla er en stille og rolig fiskerihavn med en del lystbåde. Der er ikke den store aktivitet i havnen, men til gengæld ligger men billigt: 11€ (vintertakst)
Vintertaksten skifter til sommertakst 1. maj for de fleste havne.

311 Mandag, den 11.april La Bajadilla La Bajadilla 0
TIKI : Dagen starter med at vi går en morgentur, mig og ham den langskæggede. Turen forløber fint, men da vi igen er ombord, bliver jeg lidt for kåd og tror at jeg nemt kan springe over karmen til cockpittet, men de har ikke fortalt mig at de har poleret båden for nyligt og derfor glider jeg baglæns tilbage til kanten af fribordet og ud over kanten af båden. FUCK - nu må jeg en tur i vandet igen og det er HUNDE koldt. Det er jeg sikker på at ham den langskæggede godt ved, for han er eddersmart og kalder på Gitte. Hun var ikke stået op og er ikke rigtig vågen endnu, så i bar figur og morgenhår, er det nu hendes tur til at redde mig. I mens må jeg bare ligge og bade rundt i havnebassinet til de får hevet mig op på skibet igen.
AHH - bagefter får jeg (og Gitte) et dejligt varmt bad i cockpittet. Gittemor har lovet at hun nok skal sætte "ligustahækken" med Gi'vind navnet op igen, så jeg ikke kan falde den vej ud igen.
Logbog:
Vi har bestemt os for at blive her en dag ekstra og se hvordan vinden arter sig.
I frygt for at blive bidt i benet, efter turen i går, må jeg hellere finde ud af hvordan vinden arter sig i løbet af dagen. Det er nu lidt underligt, for når vi bestemmer os for at blive i havnen blæser det ikke. Hele dagen holder vinden sig nede under 5 sek/m, men nu har vi bestemt os for at blive og få lavet lidt småting.
Her på havnen har de en firkantet kasse med en rund luge i fronten, som man putter tøj ind i og efter en halv time, kommer det rent ud igen. De kalder det en vaskemaskine og sådan et klenodie har vi ikke set længe. At de har sådan et teknisk vidunder, må bestemt udnyttes og alt hvad der har et tøjmærke på bliver vasket. Det kommer jo så igen til at gå ud over Gi'vind, som igen måtte lægge dæk til en konebåd.
Mens vasketøjet tørrer, begiver vi os op på det lokale marked for at købe ind. Ud over at det også er et "gedemarked" er der også mange boder med grøntsager. Her er det så at jeg går amok. Jeg kan ikke gå forbi en grøntsags butik uden at købe vildt ind. Varerne er ganske vist lidt dyrere, men til gengæld er de helt friske. Først da jeg havde fået købt oceaner af appelsiner, tomater, løg, jordbær mm, kom jeg i tanke om at det hele også skulle slæbes tilbage til båden.
Tilbage på Gi'vind var solen nu højt på himmelen og vi gik derfor en strandtur med Tiki. Det var jo dejligt at man som hundehvalp kunne få lov til rigtigt at løbe stærkt uden risiko for at falde i vandet og så var der en hel masse sand, som man kunne grave i.

Eftermiddagen gik med at "tonse" mad til fryseren. Efter at have handlet kød ind i supermarcado, gik Gitte i gang med at fremstille lasagne, kylling i asparges og frikadeller i store mængder. Det er godt at have et back-up lager, hvis vi skulle blive overrasket af sult og forretningerne har lukket.

312 Tirsdag, den 12.april La Bajadilla Fuengirola  15
Vinden stod i den rigtige retning i dag og solen skinnede fra en skyfri himmel og så er der dømt afgang. Svag vind, mens vi dalrede de 15 sømil op ad kysten og kom til Fuengirola ved 16 tiden. Vinden er stadig lidt kold når man er ude og sejle, men når man først er inde i læ af molerne, bliver det dejligt varmt. Denne by en en gammel kending for en ung man som mig. Jeg kan tydelig huske at jeg her været her engang i mine meget unge dage. Problemet er bare at jeg ikke er helt sikker på hvad jeg har lavet her, eller hvilken gutter jeg har været her sammen med, men vi havde det garanteret skægt. (Ja ja Simon Spies har ikke levet helt forgæves)

Nu støder vi igen ind i problemet med at der ikke er plads i havnen, men vi får lov til at ligge på "waiting pier" til i morgen og så må vi håbe at der bliver en plads ledig. Resten af dagen og aftenen går med et enkelt pitstop og derefter hjemlig hygge i båden.

313 Onsdag, den 13.april Fuengirola  Fuengirola

Første punkt på dagsordnen er at besøge havnekontoret for at høre om der skulle blive en plads ledig i dag. Den kære dame på kontoret mente at der var en svensker der skulle videre i dag. Vi kunne selv holde øje med hvornår han tog afsted og så kunne vi lægge os ind på den plads.
Vi benyttede ventetiden til at lave en ordentlig gang brunch, som vi indtog mens vi sad og så på at færgen fra Banalmadena lagde til og spyttede en hob turister ud. En halv time efter var svenskeren taget afsted og vi gjorde klar til at flytte.
El-ledningen blev rullet ind, fortøjningerne taget og så lægge fra. Rundt om broen, flytte fendere og gøre forfortøjninger klar, ind mellem to både, justere fendere og klar til at springe i land. Fat i bovlinen og trække denne bagud. Pokkers! det er den forkerte line. Tilbage igen og fat i en anden line. Hale den tot, så man er beskidt til langt op af albuerne (og selvom det er brunt er det ikke chokolade!) Så er vi ved at være på plads, men til sidst er der lige et par små justeringer der skal foretages.

ER DER SÅ NOGET AT SIGE TIL AT MAN BLIVER TØRSTIG OG TRÆNGER TIL EN BINDEBAJER!!!!

Det var så dagens arbejde. Gitte foreslog at vi holdt fri efter en lang arbejdsdag og tage til stranden, så Tiki kunne få løbet lidt og vi kunne lege lidt med hende i vandkanten, så hun kunne prøve at komme i vandet, uden at skulle tage den fra fem meter vippen hver gang.
Efter en dejlig dag på stranden ,cykler Gitte en tur op i byen for at finde en computerforretning. Vi har lidt problemer med at få ordentlig forbindelse til internettet i båden og hun vil derfor forsøge at få fat i en antenne, men finder den ikke. Nu må vi så se om det er muligt at få fat i en hjemmefra Danmark. Imens  får jeg ordnet et par småting ombord på båden. Vi har forsøgt at få  landgangsstigen til at fungere, men vi synes det er for besværligt at skulle montere den hver gang vi kommer til en ny havn.
Efter en lang og udmarvende dag er der ingen af os der har lyst til at lave mad og da der ligger et par udmærkede restauranter lige for enden af broen, bliver det så dagens spisested.

I mens vi er væk, træner Tiki så i at være alene hjemme. (Vi tror at hun er så træt at hun er faldet i søvn med det samme.)

314 Torsdag, den 14.april Fuengirola  Fuengirola          0
Efter en ualmindelig hård og opslidende arbejdsdag i går, behøver vi endnu en dag ved stranden. Solen skinner nemlig fra en helt skyfri himmel og nu er temperaturen ved at snige sig op på 30 grader om dagen. Den brune farve har for længst forladt os og trænger kraftigt til en opfrisker. Det må så blive dagens opgave. Frokostkurv, køletaske, hundekurv og håndklæder bliver pakket ned og så begiver Gi'vind's samlede besætning sig til stranden, hvor vi tilbringer hele dagen med bare at dase.

315

Fredag, den 15.april Fuengirola  Fuengirola

Solen skinner igen fra en skyfri himmel og selv om at vi har snakket om at vi skulle være lidt aktive i dag, bliver det ikke til ret meget. Nu hvor det endelig er blevet godt vejr, skylder vi os selv at kunne nyde det. Jeg forsøger at være lidt aktiv og få ryddet lidt op i de bagerste kistebænke, men efter en halv times tid, må jeg give op og tage på havnerundfart i stedet. Vi pakker gummibåden med lidt proviant og sejler en tur over på den anden side af havnen, så Tiki også kan prøve at sejle i gummibåd og går en tur på ydermolen. Da vi kommer tilbage, har al den aktivitet blottet mig for kræfter og jeg må overlade min krop til solens stråler, mens jeg indtager lidt åndelig føde i form af en kærlighedsroman. (Det er det eneste vi har tilbage at læse i - det næste bliver vel en spansk telefonbog) Denne sindsoprivende sukkersøde beskæftigelse må dog stoppes da Gitte proklamere at der er frokost og der skal dækkes bord. Små lækre retter kommer på bordet og da det jo i dag er 315 dage siden vi tog af sted, må det fejres med en snaps til. (ja ja - vi skal jo have en årsag)
Bagefter er det jo en naturlov - at så skal der soves til middag.
Gitte forsøger at få vores internet til at fungere, for hun har aftalt "videokonference" med Lotte i aften, men skidtet vil ikke fungere. Til sidst må hun give op og vi går en lang tur op i byen i stedet, hvor vi møder et svensk par som har ligget her i Fuengirola i tre år. De fortæller os en masse om at sejle i Middelhavet.

Da vi kommer forbi en grønthandler, ser vi at de har JORDBÆR til 3 euro for et kilo og det kan vi ikke stå for. Derefter skynder vi os hen til supermacadoen og køber en liter is, for nu skulle der gufles jordbær med is.