323

Lørdag, den 23. april Caleta de Velez Caleta de Velez

Det blev helle ikke i dag at vi kom nogle steder. Da vi vågnede var alt omkring os indhyllet i en tæt tåge. Vi regnede med at det nok ville forsvinde i løbet af formiddagen, når solen havde fået magt, men tågen blev hængende det meste af dagen.
Der blev i stedet for dømt computerdag og da vi heller ikke havde fået opdateret hjemmesiden, blev det så dagens prioritet.  Hele formiddagen og for resten også det meste af eftermiddagen blev brugt til at skrive og redigere hjemmesiden.
Tågen lettede først ved 16 tiden og  så begyndte solen at skinne. Men nu var det for sent at sejle nogen steder. Det begyndte også at blive lummert og meget varmt.
Vi gik i stedet en lang tur langs med vandet og på tilbagevejen faldt vi ind på havnecafeen og fik skyllet halsen.
Da der endnu ikke er nogen der har meldt sig som sponsor til hjemmesiden, måtte vi vente til netcafeen lukkede, så vi kunne sidde udenfor og bruge hans trådløse signal til at få opdateret hjemmesiden med. Det må have set spøjst ud, at der sidder to langturssejlere på en bænk uden for en netcafe der havde lukket, med hver deres computer og surfer rundt på internettet. Det kan jo blive småt for en hver, men vi fik da opdateret siden ganske gratis.
(Ja her kunne vi jo så have nævnt dit firma hvis du havde sponsoreret vores hjemmeside - ærgerligt ikke !!!!!!)

324

Søndag, den 24. april Caleta de Velez Motril 28
Solen skinnede nu fra en skyfri himmel og vinden (den smule der var) var i den rigtige retning, så nu var det bare om at få smidt fortøjningerne og komme afsted. Vi sejlede ved 11 tiden, selv om det var vindstille, men vi håbede på at der ligesom de andre dage ville komme lidt vind over middag.
ØH - sagde jeg lidt vind - da klokken var 14 blæste det 14-15 sek/m og vi havde rebet storen ned til 1.reb og forsejlet var kun et lille lommetørklæde. Men da vi havde den ind agten for tværs var det trods alt "bare" en meget frisk sejlads.  Den blev måske lidt for frisk da vi skulle bomme storsejlet, for der var ganske meget tryk i det. Vi valgte at lave en kovending i stedet (stagvende 360 grader) men da bølgerne var af en "overordentlig pæn størrelse", blev det en noget blandet oplevelse, bl.a. fordi køleskabet prøvede at flytte over i modsatte side. Mens jeg tog mig af bomningen/stagvending, forsøgte Gitte at få overtalt køleskabet til at blive på plads og holde det lukket, alt i mens Tiki løb rundt i salonen og troede at det var noget at vi legede. (Jeg har nu lovet højt og helligt, at det første jeg skal gøre når værktøjet kommer frem er, at sætte en par skruer i så det ikke kan stikke af igen - det er ikke til at have et køleskab rendende omkring når man sejler).

Efter hånden som vi nærmede os land kunne vi se at bølgerne blev af en "over-over ordentlig pæn størrelse" (det er ca. ½ gang større !) og nu skulle vi se om vi kunne ramme havnehullet. Da vi nærmede os, lå der en coaster som rullede kraftigt fra side til side lige uden for havnen og det foruroligede os noget. Hvorfor gik han ikke ind i stedet for at ligge der og rulle ? Vi kunne ikke se noget som skulle kunne forhindre os i at gå ind og vi ville meget gerne i bølgelæ, så efter 2 bomninger mere fik vi lidt bedre udsyn over havneindsejlingen og kunne se at der længere inde i havnen var et fragtskib der var på vej ud. Det var altså derfor at coasteren ikke gik ind.  Så er det jo rart at man har et skib på 12,5 m.. (ØH - 11.45 meter - hvis der er en havnefoged der læser med), som lige kan smutte ind gennem havnehullet og lægge sig i læ bag ved molen, mens den anden måtte ligge derude og rulle og tro mig  - han rullede rigtigt meget. Jeg er sikker på at han ikke har en hel tallerken ombord mere !
Alt det bøvl og så kommer vi til den mest kedelige havn vi har været i, i meget lang tid. Vi vidste godt at det var en stor industrihavn, men vi havde planlagt at vi ville ankre op i nærheden af marinaen (det er tilladt her) og så grille om aftenen. Men med 14sek/m var der ingen af os der havde lyst at ankre, så vi satte kursen ind i marinaen. Vi mente jo at når den kunne være så kedelig kunne den jo heller ikke være så dyr. Men vi blev klogere - 25 € for at ligge og hugge op af en stenmole.

Men ok - vi kunne da stadig grille på enden af molen, så vi fik da de planlagte barbecueben til aften. Det mest ærgerlige er, at efter et par timer lagde vinden sig, men nu havde vi indregistreret os og betalt havnepenge.

325

Mandag, den 25. april Motril Almerimar

Det var vindstille da vi stod op, men efter en time blæser det mere end godt var og fra den retning som vi skulle og vi vil gerne væk herfra. Her var mildes talt dødssygt.
Da vinden på et tidspunkt havde lagt sig til omkring 8 sek/m inde i havnen, mente vi at nu var det tid til at tage afsted. Men men men - jo mere vi nærmede os havnehullet, jo mere kunne vi se at vinden bare øgede og da vi først var helt ude af havnen var vinden igen oppe på 14 sek/m. Og med 35 sømil foran os og med vinden lige ind i snuden, kunne vi godt se at det ikke var nogen god ide at fortsætte. Roret blev lagt helt over og vi returnerede til havnen igen. Vi havde ikke lyst til at ligge og banke i bølger hele dagen, men på den anden side havde vi heller ikke lyst til at blive her et døgn mere. Vi valgte at blive liggende for anker lige inde for havnehullet, så vi kunne holde øje med vejret udenfor, hvis det skulle ændre sig. Der gik det meste af eftermiddagen, før vinden var begyndt at lægge sig og klokken 16 var vinden nede i en styrke hvor vi også kunne lege med. Vi havde nu 35 sømil foran os og vi kunne lige nå at være i Almerimar inden solen gik ned klokken 21, hvis vi ikke skulle krydse for meget.

De første par sømil ud til pynten blev taget for motor for vinden stod stadig lige ind i stævnen, men jo mere vi kom rundt om pynten jo mere drejede vinden med  rundt og så var vi jo lige vidt. Det gjorde nu ikke så meget for efter en times sejlads var vinden løjet totalt og havet var spejlblank. Fra at blæse 14 sek/m for 2 timer siden var det nu vindstille og vanden totalt blankt. Nøjagtigt lige som da vi tog fra Caleta de Velez, men nu bare omvendt. Det er et MEGET underligt vejr de holder sig hernede. Hele turen kom derfor til at foregå for motor og selvstyrer. Vi ankom til Almerimar klokken 20 og efter den sædvanlige langsommelige procedure på havnekontoret fik vi, efter en halv times tid, en plads midt inde i bassinet. Almerimar er nemlig en havn lige som Benalmadena, hvor der ligger huse rundt om bassinerne og hvor man så ligger inde i mellem husene. Det synes vi er vældig hyggeligt for det giver et dejligt miljø.
Inden vi overhoved var færdige med at fortøje, stod der en nordmand (! det hedder vel ikke en nordkvinde ?) og fortalte at hun havde noget af vores post. Vi havde ventet på post fra Birger (Tifany) da vi lå i Rubicon, men på grund en fin vejrudsigt, blev vores afgang jo lidt hurtigere end forventet. Vi havde skrevet og bedt marinaen om at videre sende det sammen med en kuvert som var kommet retur fra Danmark. (Det er utroligt som der skal gå ged i vores post) Nu var problemet bare at der kun var en kuvert uden indhold og der var ingen der vidste hvor indholdet var blevet af. Vi havde set at der oppe på havnekontoret lå en stak breve på mindst en meter og den må vi så studere i morgen.
Det blev kun til en kort gåtur med Tiki og et hurtigt goddag til en dansker som ligger lige over for, inden vi røg under dæk til lidt aftensmad og derefter på hoved i agterkøjen. Det allerbedste er at den kun koster 10 € i døgnet, så her bliver vi nok nogle dage.

326

Tirsdag, den 26. april Almerimar Almerimar

Ren afslapper dag. Solen bager fra en skyfri himmel og vi må for første gang i meget lang tid ty til solsejlet, så jeg kan få lidt skygge.
Der er ingen planer for i dag, så dagen startes med en god gang brunch.
Efter morgenmaden var det så tid til havnerundfart. En meget vigtig opgave, når man kommer til en ny stor havn, er nemlig at sejle rundt i gummibåden og se om der er nogle danskere. Der blev talt et par danske både, hvor kun nogle få er bemandet. Tiki sad forrest på gummibåden og befandt sig fint som galionsfigur.

Det næste punkt var så at gå ombord i den enorme bunke med post på havnekontoret, for at se om der skulle være noget af posten evt. i løsdele. For en gang skyld tilsmilede heldet os, for midt i bunken fik Gitte øje på brevet som var til Charlot og lidt senere dukkede kuverten fra Birger også op og så var vores post komplet. Et stort TAK til Birger for de mange fine artikler om sejlads i Middelhavet og Europas kanaler. De er ved at blive læst med stor interesse.
Det sidste og hårdeste punkt på dagsordenen var derefter at ligge i skyggen og følge med i hvordan besætningen i båden "La vie" fra Korsør, var i gang med at pakke båden ud. De kom herned i mandags efter at den har ligget stille hele vinteren og nu skal de i gang med at montere den igen. Hen på eftermiddagen kunne vi ikke holde al den aktivitet ud, så vi måtte flygte og gå en tur med Tiki.
På gåturen mødte vi en nordmand som vi havde mødt bla. i Aviero (se dag 79) i Portugal under turen herned. Vi fik en længere snak om hvad de og hvad vi havde brugt hele vinteren til. Tilbage på Gi'vind blev vi råbt an af "La vie" - om vi havde lyst til en "fyraftens øl" for nu var de trætte og trængte til øl. Se - gratis øl siger jeg jo aldrig nej tak til, så det tog ikke mange minutter før at gummibåden var startet og havde bragt os over på den anden side af bassinet. Ib og Birgit  på "La vie" har sejlet hernede i flere somre og er hjemme om vinteren. De var kommet herned fra Danmark i søndags og skal en tur til Balearerne og videre til Korsika og Sicilien. Det er muligt at vi kommer til at følges ad på noget af turen.
Pludselig var klokken blevet mange og vi måtte tilbage til Gi'vind og aftensmaden.

327

Onsdag, den 27. april Almerimar Almerimar

Efter den sædvanlige morgenrumle, var dagens første opgave at besøge en second hand shop, som vi havde fået oplyst at der skulle findes her i havnen. Vi var på jagt efter en pilotbog over Balearerne. Da vi sad og snakkede med Ib og Birgit på "La Vie" i går fik vi meget at vide om Mallorca og de øvrige øer. Vi har været lidt skræmte af de uhørligt høje priser de tager i havnene og derfor var vi ikke helt sikre på om ville den vej omkring. Men nu da vi har fået at vide, at der er så mange gode muligheder for at ankre i meget sikre bugter, har vi besluttet at vi alligevel nok vil tage den vej omkring. Vi havde nu ikke det større held i butikken, for de havde ikke den bog som vi skulle bruge, men lidt læsestof, en cykelkurv til Tiki og et par plastikrygsække som Gitte skulle bruge beslagene fra, blev det dog til. Vi fortsatte vores søgen efter bogen og fandt den da også til sidst i en bådudstyrsforretning, så nu er vi klar til Balearerne.
På vores tur rundt i havnen kunne vi se at besætning var ankommet på den danske båd "Nautilus". De var travlt optaget, så vi valgte at hilse på dem senere.

Nu var det lige før at formiddagen var ved at blive til eftermiddag og hvis vi skulle nå at slukke tørsten inden det blev for sent, måtte der et pitstop til. Det viste sig dog at blive et problem for hvis der var sol på terrassen var der ingen udsigt og hvis der var udsigt var der ingen sol. Men hvad der ikke er, må vi selv lave !  Tilbage til Gi'vind, ned i køleskabet og fatte to kolde og en smule vand, (rooolig - det var til Tiki) ned i gummibåden og sætte kursen til en af ydermolerne og her var der så både kolde øl og en fin havudsigt. Jamen - hvor svært kan det være ????
En halv time senere var vi så tilbage på Gi'vind og straks blev vi råbt an af "La Vie"
"Øl og tapas klokken 13 herovre, sagde Ib, -  Ove og Vette fra "Nautilus" kommer også". JEPS - så er der gratis øl igen, er livet ikke bare dejligt ?  Alle planer om at arbejde blev skrinlagt og programmet ændret til dansk hygge. Klokken 13 satte vi kursen over til den anden side af bassinet i gummibåden (længe leve dovenskaben) og fik hilst på Ove og Vette, som for øvrigt også er medlemmer af SKB. Vette har gået på sejlerskolen og Ove har sejlet Snipe i SKB. Nu har de købt en Oceanis 43 hernede og skal i gang med deres anden sommer. Tiden går jo uhyggeligt hurtigt i godt selskab og inden vi var kommet tilbage til Gi'vind var det blevet langt han ad eftermiddagen.
Noget måtte vi dog udrette i dag, så Gitte tog fat på at sy Tiki's taske om, med de beslag som hun havde fået købt i dag. Jeg kunne lige svinge mig op til at give båden en hurtig gang vask, inden jeg havde brugt al energien.
Vi havde aftalt at vi skulle holde danskeraften på den lokale, hvor vi skulle prøve den spanske tapas. Vi har altid bestilt "dos grande cerveza" og vi har aldrig fået noget tapas til, men det har muligvis været fordi at det har været på Canarie øerne. Her på den lille lokale, får man en lille ret serveret hver gang man bestiller en øl og fidusen er så at bestille en lille øl - flere gange - og så få lidt mere tapas. De retter vi smagte var ost, små sandwich boller, barbecueben og lignende. (Og hvis men er meget sulten, skal men jo bare drikke mange øl - jamen ! det er det jeg siger - livet er dejligt :-)
Snakken gik livligt og vi fik byttet alle røverhistorierne endnu engang og pludselig var klokken blevet så mange at det var tid til at bryde op.

328

Torsdag, den 28. april Almerimar Almerimar

Nu var det dagen hvor vi skulle være lidt aktive. Jeg har alt for længe udsat at få ordnet vinduerne.
Da jeg vaskede båd i går opdagede jeg at der igen trængte vand ind ad de små vinduer til forkøjen. Det var jo ikke den store katastrofe, for de var jo kun blevet repareret midlertidigt i Los Cristianos (Tenerife) i midten af februar og nu kunne det altså ikke holde længere. Så gik turen til bådudstyrsforhandleren og der blev indkøbt sealer og primer, for nu skulle det altså ordnes en gang for alle. Vinduerne i bagbords side blev afmonteret og alt den gamle sealer blev renset af. Vinduer blev smurt med primer og ny sealer blev lagt på og inden der gik 5 minutter var både jeg, vinduer og båd smurt ind i sealer (sort klister. red.). Det er et værre svineri !!!! Nå - men efter et par timer fik jeg dog bekæmpet sealeren og fik vinduerne til at sidde som de skulle, men så var jeg jo kun kommet halvvejs, for nu skulle der ryddes op og det er et lige så stort et arbejde. ALT er smurt ind i klistrende sealer, (det er nu underligt at det klister så godt alle andre steder end lige netop på mine vinduer) og båden er mere sort end hvid.
Jeg vedtog, i overensstemmelse med Gitte, at vente med de to andre vinduer til en anden dag.
Tiki stemte for at vi gik en tur op på græsplænen for der er altså så sjovt at lege. Man kan løbe rigtigt stærkt og når så ens små ben ikke kan følge med, gør det ikke så meget, for man slår sig ikke når man tumler rundt.
Ud på eftermiddagen kom der endnu en dansker ind i havnen. Det var "Vildgås" fra Roskilde med Ove og Bodil ombord. De har i deres unge alder på omkring de 70, bestemt sig for at tage endnu en sæson i Middelhavet inden de næste år sikkert vender hjem. Ove og Bodil er kendt for deres artikler om Middelhavet på Dansk Sejlunions hjemmeside, som vi også selv har haft stor fornøjelse af.
Nu er vi så ved at være en hel dansker koloni.

Aftenen skulle bruges på Skandinavisk aften. Vi aftalte at mødes på Gi'vind til Gittes specielt komponeret sundowner med ananas og hvid rom, inden vi begav os i samlet flok til restauranten. Her stod den så på endnu en gang tapas og lidt øl og hyggesnak på dansk, svensk og norsk.
"Ær det igge hælt fandtastisk, som mand kand hykke sig samen i norden !"
Alt det svenske og norske måtte skylles ned bagefter, så vi blev enige om at vi sluttede af  nede på Gi'vind, til et glas rødvin eller øl.
Det blev vist lidt senere end beregnet, før alle var gået hjem og vi igen lå i agterkøjen.

329

Fredag, den 29. april Almerimar Almerimar

Hovederne var lidt tunge da vi stod op i dag. Det må være al den tapas, for jeg tror bestemt ikke det kan være øllet, for det er jeg jo vandt til at drikke.
Vi tog det stille og roligt og sørgede for at holde os mest i skyggen hele formiddagen.
Over middag blev det kun til lidt afpudsning at vinduerne og en laaang middagslur.
Da vi vågnede ud på eftermiddagen, blev vi prajet at "Vildgåsen" om at komme over til undervisning i kanalsejlads.

Ove har som sagt, skrevet et utal af artikler om kanalsejlads og vi havde spurgt om vi ikke måtte trække lidt på hans enorme viden.
Så måtte vi jo på den igen. Vi startede endnu en gang gummibåden og satte kursen over til "Vildgåsen" Her fik vi så "næsten" alt at vide om Europas kanaler  og efter et par glas rødvin og to timer senere, var vi "færdiguddannet" og kan nu trygt sejle ind i kanalerne når den tid kommer. Tungt læsset med kanalkort og bøger, som vi havde lånt til gennemlæsning, sejlede vi tilbage til Gi'vind.
Nu var det tid til en gåtur med Tiki, som nok var blevet svigtet lidt i løbet af dagen. Under vores tur rundt på havnen mødte vi Ib og Birte fra "La vie", men nu kunne vi ikke mere, vi måtte have en stille og rolig aften nede om læ, så det blev kun til en kort tur på en af molerne og så sagde vi pænt farvel og søgte tilbage til Gi'vind.