351

Lørdag, den 21.maj Porto Cristo Puerto de Cala Llonga.

Efter et hurtigt morgenmåltid går Gitte og jeg op for at tjekker vejrudsigt og post på en internetcafe, så vi er opdateret med hensyn til vejr og vindretninger, mens Torben og Charlot tilbyder at vaske båden. Efter et par dage for anker er den nemlig ved at være meget kriminel. Det er jo en herlig ting sådan at have "gør det selv besætning" med, for da vi kommer tilbage stråler Gi'vind igen som en lille sol.

Nu er det tid til at begynde turen tilbage mod Palma de Mallorca, for Torben og Charlot har desværre et fly de skal nå på mandag.
Vi sætter kursen mod Puerto de Cala Llonga, undervejs havde vi forsøgt os i flere calaer, for at se om der er en af dem der er egnet til overnatning, men måtte opgive på grund af, at der var for mange dønninger der stod lige ind. Vi beslutter os derfor til sidst at søge ind i havnen. Her får vi anvist ind plads længst inde i havnen.
Pladsen døber vi "fattigrøvs afdelingen" for den er for både på under 45 fod. Nu kan vi kan godt se at vi er på Mallorca, for den mindste motorbåde inden for synsvidde er på min. 52 fod. Motorbådene ligger i lange rækker og bliver bare større og større.

Efter en kort middagslur begiver vi os i samlet flok ud på en gåtur i havnen, for at se på bådene og derefter for at se lidt på forretningerne. Den der først fanger vores øje er en - selvfølgelig - bådudstyrsforretning. En af disse forretninger med en masse små dimser og mange gode tilbud og det blev da også til et nyt ankerforfang, (det andet gik i stykker i Arguineguin) samt et par vandtætte højtalere til cockpittet. For Chato'ernes vedkommende blev det til en ny lille flagstang i metal.
Selv om klokken var ved at blive mange kunne vi jo ikke springe pitstoppet over og da der tilfældigvis var en bar lige uden for forretningen, var det jo en oplagt chance.
Nu var klokken ved at være så mange at solen var på vej ned og sulten for længst havde meldt sig, så det var i rask trav at vi satte næsen mod Gi'vind og de burgere som Gitte havde stillet i udsigt.
Det blev kun til lidt hygge efter en lang dag før vi alle krøb til køjs.

352

Søndag, den 22.maj Puerto de Cala Llonga Puerto La Rapita.

Ud af køjen - morgentisse - kaffe - vand i hovedet - morgenbord - X 4.
Så var vi klar til at tage en tur mere rundt i havnen for at se efter en vejrudsigt. Vinden lå i det høje leje hele formiddagen og vi gav os derfor god tid før vi tog af sted. Men som vinden altid gør hernede, døde den lige pludselig og det endte alligevel med motorsejlads til at starte med, men lidt op af dagen kom vinden og vi fik en meget fin sejlads til sidst.
Da vi ankom til La Rapita, var der en hel del både der lå og ventede på at få anvist en plads. Vi lagde os pænt ind i rækken, mens de andre fik anvist plads og lagt til. Dette mente en tysker dog ikke var nødvendigt, så han gav båden gas og smuttede ind foran et par stykker. Om havnefogden havde set det ved jeg ikke, men han fik en plads længst ude på molen og lige i havnehullet. Så kunne han ligge der og hoppe.
Vi fik anvist en fin plads rundt om molen og da vi lå godt fortøjet, pakkede vi øltornysteret og satte os godt til rette oppe på molen for at se på det havneshow der udspillede sig for vores øjne. Det bare væltede ind med både, men vejrmeldingen havde også lovet at der skulle komme meget vind i løbet af natten.

Charlot og Torben havde igen været letsindige og inviteret på afskedsmiddag og vanen tro havde vi selvfølgelig sagt ja tak. Vi fandt endnu en gang det fine tøj frem og begyndte så rundturen rundt i "byen" Her viste det sig at det var meget småt med valgmulighederne angående restauranterne, og vi endte til sidst  på den eneste restaurant der fandtes og her blev det til 4 gange entrecote med tilbehør. Men ligeså kedelig byen var, lige så god var maden til gengæld. Vi fik de fineste og møreste bøffer i mands minde.
Efter at vi havde spist, opdagede vi at sejlklubben havde den fine service at have stillet en computer med internet adgang op og så kunne vi både få tjekket post og vejrmelding for den formidable sum af 50 cent. De har lovet op til 12 sek/m i morgen men da vinden vil være med os, regner vi ikke med at det vil skabe de store problemer .

353

Mandag, den 23  .maj Puerto La Rapita Puerto Arenal

Det blæser med en pæn styrke her til morgen, så selv om Charlot og Torben skulle nå en flyver klokken 20,  havde vi ikke travlt med at komme af sted. Gæsterne fik pakket deres kufferter og da klokken var over middag var vinden løjer så meget at vi var klar til afgang.
Af med fortøjningerne og et lille skub i rumpen, så var vi fri af molen og kunne sætte sejl mod Arenal. Endnu en gang kommer vi ud for fænomenet - blæser - blæser ikke - for aldrig så snart vi havde sat sejl uden for havnen var der ingen vind. Vi forsøger os alligevel, men til sidst må vi igen ty til motoren, så vi kan være i havn inden flyet letter.
Tidsplanen holder, men uden for Arenal er der det fineste grønne klare vand og det er mere end Charlot kunne stå for.

Der må bare svømmes.

Vi har i de sidste timer sejlet for motor på helt fladt vand, men da vi stopper op for at lægge anker kommer vinden, men vi får da badet og til sidst kommer vi også i havn.

Sådan en uge går alt for hurtigt og efter lidt aftensmad er det tid til at finde en taxa  og sige farvel til vores gæster efter en rigtig dejlig uge.

Nu står der så vasketøj på programmet, for nu hvor vi er i havn, er det bare med at udnytte strøm og vand, så der bliver vasket tøj til den store guldmedalje.

Godt trætte efter al den aktivitet tørner vi ind , mens vi tænker på at Torben og Charlot sidder i flyveren over Hamborg.

354

Tirsdag, den 24 .maj Puerto Arenal Cala Portals

Der er mange ting vi skal nå i dag. Vasketøjet er ikke helt tørt og vi mangler et par småting fra supermacadoen. Nu har vi ikke Charlot til at lave et formidabelt morgenbord, så det bliver til et hurtig toastbrød inden vi begiver os op i byen og leger turister i Arenal.
På jagten efter en supermercado løber vi ind i et grønsagsmarked og her bliver der så købt vildt ind af frugt og grønt. Derefter er det så supermercadoen der står for tur til at blive tømt og til sidst er der kun at få slæbt det hele tilbage til Gi'vind.
Ombord får Gi'vind fyldt vandtankene og en hurtigt skyller, inden vi sætter kursen mod den cala vi besøgte, da vi anduvede Mallorca. Vinden var i det sydlige hjørne og det gav os vinden lige i næsen, men da vi fandt calaen  meget hyggelig, havde vi bestemt os for at det skulle være den og når det var tirsdag var der nok ikke så meget støj som første gang.
Vi fik en plads helt inde i bunden af calaen og lagde begge ankre ud, så vi kunne sove roligt om natten.

Nu trængte vi bare til at slappe af og vi fortog os faktisk ikke ret meget mere den dag ud over at sole samt grille et par kyllingelår om aftenen og derefter var det på hoved i køjen.

355

Onsdag, den  25.maj Cala Portals Cala Portals

Jeg har (fandeme) gjort det igen. Jeg tror at jeg er ved at blive senil.
Tro det eller ej - jeg har glemt at slå tappen til vandindtaget på wc' et tilbage igen.
Da jeg skal op og morgentisse ligger der endnu engang 400 liter og skvulper frem og tilbage i båden og dørken sejler i vand. En gang kan være et uheld, men at gøre det 2 gange er bare for dumt. Straffen for ens dumhed er, at jeg selv kommer til at søbe det op klokken 6 om morgenen. (Gitte forbarmer sig og hjælper til)

Vi forsøger at sove igen men jeg er så hidsig på mig selv at jeg ikke kan sove mere og resultatet bliver at vi lige så godt kan stå op.
Vi bruger hele formiddagen på at flytte diverse ting tilbage og få lidt orden på båden.
Nu skal der slappes af og soles på fordækket. Englænderen, på nabobåden, råber at der er vind fra nordøst på vej og skynder sig at hive sit anker op og forsvinder rundt om pynten. Det virker ret dramatisk, men da solen skinner fra en skyfri himmel og barometeret stadig står meget højt, synes jeg at vi skal slå koldt vand i blodet og se tiden an. Barometer, vejrudsigt, vejrmeldinger over VHF'en, og sund fornuft bliver taget i brug, og vi bestemmer os for at blive og se tiden lidt an. Men frygten for et nyt Arguineguin sidder i os, så det er svært at slappe af. Vi bruger hele dagen  på fordækket og  lytter til de vejrmeldinger der kommer, på VHF'en (vores Navtex er stadig tavs), men der er ingen ændringer i vejret. Da mørket falder på blæser det 1-2 sek/m fra sydvest og da vi ligger godt beskyttet i den vindretning beslutter vi os for at blive hvor vi er. Der ligger også et par andre både i bugten. For en sikkerheds skyld sætter vi æggeuret til at ringe hver anden time så vi kan være på forkant, hvis vinden ændre retning, eller det skulle begynde at blæse op. Planen er så at hive ankerne op og sejle rundt om pynten og finde en ankerbugt der.

356

Torsdag, den  26.maj Cala Portals Cala Portals

Vi har haft den mest rolige nat i lang tid, kun afbrudt af æggeurets ringen. Barometer står stadig højt og på vejrmeldingen er der ingen varsler. Nu begynder vi at mærke følgerne af at vores navtex stadig svigter os i perioder.

Vi kan ikke rigtigt finde ud af i hvilken retning vi skal vi tage  - tilbage til den Spanske kyst og gøre den færdig, eller blive her og færdiggøre Balearene først, og hvad så?
Og så længe vi ikke ved det, har vi bestemt at vi bare bliver her i ankerbugten.
Vi omdanner igen fordækket til "Honolulu Beach" og ligger og nyder solen i fulde drag.
Vejrudsigten siger stadig at der ikke er nogle forandringer på vej og barometeret er stadig meget højt, så vi bliver og nyder tilværelsen.

Efter en lang dag i solen trænger vi til at få rørt benene og Tiki vil gerne ind til stranden for at bruge sit gravetalent. Nu hvor solen er gået ned har vi hele stranden for os selv, så vi trækker gummibåden lidt op på stranden og lader Tiki få brugt lidt energi på at grave et enkelt hul eller to. Derefter er det tid til en gåtur og til sidst sætter vi os på en klippe og ser ud over ankerbugten. "Hov - det ligner da vores gummibåd der sejler der" siger jeg til Gitte og da vi også kan se at der ikke er nogle personer i den begynder det at gå op for os at dinghyen er på vej ud i den store verden - alene !!! Det har den ikke fået lov til og da det ikke hjælper at kalde på den, er der kun et at gøre - nemlig at springe i vandet og svømme den op. Stakåndet får jeg fat i den og trukket den tilbage igen.
Vi ved jo alle at Gi'vind har sin egen sjæl, men at gummibåden også har det, kommer som en overraskelse. Det kan være at den er ved at være træt af altid at hænge på hækken af Gi'vind, og i stedet vil begynde at sejle sine egne veje.

357

Fredag, den  27.maj Cala Portals Cala Figuera

Nu er det slut med at lege "Honolulu Beach" og så komme lidt videre. Vi har besluttet at sejle op ad østkysten af Mallorca og derfra over til Menorca. Efter en morgendukkert, gør vi Gi'vind klar til start og ved 11 tiden hiver vi begge ankre op og sejler ud af Calaen.
Ude i Palma bugten sætter vi kursen tværs over bugten og derefter op langs østkysten. Vi er ikke så heldige med vindretningen for den er lige i mod, men nu skal vi igen ikke nå noget, så vi leger rigtige sejlere og krydser frem det meste af dagen. Vi giver dog op til sidst og starter motoren så vi også kan nå at lade lidt på batterierne for de er ved at være lidt flade efter de sidste par dage i Cala Portals.
Vi ankommer sidst på dagen og lægger til på de bøjer som vi brugte sammen med Charlot og Torben.
Efter en lang sejldag, disker Gitte op med en wienerschnitzel med gemyse og bagefter en der dømt gåtur på havnen. Aftenen sluttes af med et pitstop på hotellet som ligger på toppen af klippen og med den flotteste udsigt ud over Middelhavet.