62. Uge 

Dag

Dato Fra Til Distance
     421 Lørdag, den 30. juli Port Camague Port Camague

0

Efter en hurtig morgenrumle, blev cyklerne fundet frem og pumpet. Da vi havde studeret kortet kunne vi meget hurtig se, at vi ikke kunne nå havnen rundt på gå-ben, men at vi havde brug for cyklerne. Endnu engang sendte jeg en venlig tanke til ham som gav mig hans gamle cykel samt en vred tanke til ham som stjal min egen cykel. Første punkt på turen var Canal Maritime, en kanal som har forbindelse til Rhone floden og hvor vi håbede på at se både som kom med masterne liggende. I Marinaen ved kanalen lå der mange både, men alle havde deres mast opretstående, så her kunne vi altså ikke få nogle tricks og idéer. Derfra cyklede vi langs med strandpromenaden, som var fyldt med turister, og videre over mod saltsøerne for at se på flamingoerne. Også her blev vi lidt skuffede, for flamingoerne var så langt inde på søen af vi knap kunne se dem. Så man rigtigt godt efter kunne man se noget der lignede en lyserød stork, men det var også det hele. Så søgte vi retur mod havnen og cyklede den rundt.  Et imponerende bygningskompleks, overalt var havn og huse integreret i hinanden. Hvem drømmer ikke om at have et sommerhus med egen bådeplads. Her var muligheden! 4 timer senere fandt vi tilbage på Gi'vind og så var det "gummidyrets" tur til at slæbe os rundt, så vi også kunne se havnen fra vandsiden. Over en time tog det os at komme samtlige vandveje igennem.
Vi havde hele dagen holdt øje med himlen, for der var lovet mere vind hen under aften. Ud på eftermiddagen begyndte der at dannes de cigarformede skyer som kommer inden Tramontanaen begynder at blæse fra nordvest. Ud på aftenen begyndte vinden så at blæse mere og mere og i løbet af natten nåede den så kulingstyrke og vi begyndte at tvivle på om vi overhovedet kunne komme videre i morgen.

 

Dag

Dato Fra Til Distance
     422 Søndag, den 31. juli Port Camague Port Napoleon

48

Vind eller ej. Vi ville gerne videre i dag og da vinden havde aftaget lidt her til morgen, mente vi at vi nok kunne forsvare at tage af sted. Vi var tidligt ude af køjen og tog dinghyen over til havnekontoret for at betale. Den søde dame på havnekontoret tastede Gi'vinds data ind i computeren: Dehler 39 = 12.10 meter. Næ-hov - vi er altså kun 11.45. "Ja men, i computerdatabasen står der altså at en Dehler 39 er 12.10 meter. Men det er ikke noget problem, vi kan da hurtigt måle båden". Æh-Øh-Nå'ååå, Nej, nej, det behøves ikke, for vi har travlt og der kan vel ikke være den store prisforskel. Pyha! Vi fik hurtigt betalt de 70€ for 2 dage, for en opmåling skulle vi ikke risikerer. Vi sejler trods alt i en Dehler 41 som er 12,45 i længden. 
Vel ude af havnen måtte vi så konstaterer at der var en herlig vind agten fra, så der gik ikke lang tid før vi satte gennakeren og loggede med 7-8 knob derudaf. Solen skinnede fra en skyfri himmel og det var noget nær den perfekte sejlads at slutte Middelhavet af på. Da den båd der sejlede ved siden af også havde sat sin spiler gik der jo lidt kapsejlads i den, men hvem der vandt synes jeg overhoved ikke vi skal snakke om, for han var med garanti meget større end os. (Surt show)

Klokken 18 var vi så i sejlrenden ind til Port Napoleon. Vi kaldte forgæves havnekontoret flere gange og da vi ikke fik svar, fandt vi selv ind på en tom plads.
Vi gik op på havnekontoret for at melde vores ankomst, men de havde lukket, så derfor blev det i stedet til en rundtur på havnen, så Tiki kunne blive luftet lidt efter en lang dag på havet. Alle steder var der pænt og ryddeligt. Bådene på land stod på snorlige rækker og flydepontonerne var mere end rigeligt store til de både som lå der.
Bedst af alt: her var gratis trådløst internet. Så nu kunne vi endelig få sendt mail og tjekket vores post. Så resten af aftenen foregik foran computerskærmene, så det blev meget sent inden vi krøb til køjs.

 

Dag

Dato Fra Til Distance
     423 Mandag, den 1. august Port Napoleon Port Napoleon

0

Vi fik meldt vores ankomst på havnekontoret her til morgen og fik forhørt os om hvordan og hvorledes vi kunne få masten af. Jeg havde håbet på, at kunne finde nogle brugte bukke som andre ankomne både havde efterladt på havnen, men jeg blev desværre skuffet. Træ kunne man selvfølgelig ikke købe i bådudstyrsforretningen, men vi blev lovet et lift ind til trælasthandlen og retur. Ok - så var det med træ til bukkene på plads og vi kunne begynde at koncentrere os om at rigge Gi'vind af. Vi nåede at få afmonteret begge sejl inden turen gik til trælasthandlen. Lægter, bolte, skiver og møtrikker fløj om ørene på os inde i butikken og inden længe havde vi nok til at kunne bygge en første sal på Gi'vind. 
Så tilbage til havnen og så gik onkel Ejvind her, med den lille snedkereksamen, ellers i gang med tommestok og sav. (En træsav er selvfølgelige standardudstyr i en hver båd !)
Hele dagen gik med at måle, gange og dividere, rive sig lidt i håret og kalde fortvivlet på Gitte som straks kom med gode råd og opmuntrende bemærkninger, alt i mens hun fik afmonteret den løbende rig. 

Det var en træt skipper der satte sig til bords og fik serveret Gitte helt specielle karrygryde. Den er så stærk at den kan vække en død mand, men den smager hamrende godt !
Vejrudsigten bliver ved med at love hård vind, men indtil nu har vi ikke mærket meget til den, men nu har de lovet den i flere dage så vi regner med at den nok skal komme.

Og ganske rigtigt - vinden kom i løbet af natten og det med kulingstyrke.

 

Dag

Dato Fra Til Distance
      424 Tirsdag, den 2. august Port Napoleon Port Napoleon

0

Hele dagen har det blæst mellem 12-16 sek/m. Gitte benyttede havnens vaskemaskine, så vi kunne få vasket håndklæder mm. Efter 20 minutter på tørresnoren i kulingen og den meget varme luft, så var det tørt og kunne lægges på plads. 
Jeg fik det meste af dagen til at gå med at tilrette bukke og søjler.
Stakkels Tiki, hun følte sig meget til overs og løb frem og tilbage, uden rigtig at vide hvor hun skulle gøre af sig selv for ikke at blive ramt af lægter, værktøj eller blive smurt ind i savsmuld. 
For at få plads til sejl og diverse andre ting fra riggen, måtte der en større omrokering til i de store kistebænke. Jeg må på et eller andet tidspunkt have glemt at lukke en af lugerne efter mig, for da Gitte ville lukke den, fik hun tilfældigvis øje på to store våde hundeøjne nede fra dybet, som kiggede bedrøvet op på hende. Tiki var kommet i fuld firspring og havde overset åbningen og var faldet lige durk ned i kistebænken. Hun var noget rystet, men meget glad da hun blev hjulpet op på sikker grund igen.
Vejrudsigten lover endnu mere vind i morgen og i overmorgen, så havnekontoret blev konsulteret for at høre om muligheden for at få masten af i dag. Gitte protesterede, for afmastning i 12-14 sek/m er ikke lige det vi plejer af gøre. Men da "plejer" er afmønstret for lang tid siden og havnekontoret sagde ja, lå masten trods protesterne, 1 ½ time senere, alligevel på kajen og var klar til at blive strippet.

 

Dag

Dato Fra Til Distance
     425 Onsdag, den 3. august Port Napoleon Port Napoleon

0

Vi vågnede til endnu en dag med et gevaldigt blæsevejr som i løbet af dagen tiltog til omkring 25 sek/m. Masterne på bådene inde i havnen havde en hældning på 35 grader. Det mere end stormede og man skulle holde godt fast i sig selv for ikke at blæse i vandet. Vinden var utrolig varm og når man havde gået i vinden i et stykke tid og pludselig kom i læ, var det som om at temperaturen eksploderede og ens krop slet ikke kunne nå at følge med.
Masten blev dog alligevel  strippet og rengjort selv om vinden peb om ørene på os og mastebukkene på Gi'vind blev tilpasset en ekstra gang.
I går havde Gitte skrevet til et transportfirma som reklamerer i folderen fra havnen,  for at få oplyst prisen for evt. transport af mast til Lübeck. I dag fik vi så tilbuddet: 2.450€. (skal ganges med 7.5) Gad vist om de havde forstået at det kun var masten det handlede om ? 
Mens vi gik og afriggede masten kom Gitte i snak med to svenske langturschauffører som var nede for at hente en båd. De skulle også forbi Lübeck på hjemturen og aflevere en mast og så spurgte Gitte hvad de skulle have for at tage vores mast med. Vi håbede selvfølgelig på, at når de alligevel skulle køre turen, at de så kunne tage vores mast med til en favorabel pris. De lovede at ville undersøge det og så ville de kikke ned til os senere på aftenen.
Vores to svenske venner kom til aftenkaffen og på ægte svensk maner sagde de nej tak til kaffen og ja tak til en kold øl. De havde ikke kunne få fat i deres vognmand, så prisen måtte vi vente med til i morgen. Vi fik en rigtig en hyggelig aften, med mange gode røverhistorier fra vognmandslivet og vi kunne så bidrage med en god sejlerhistorie eller to.

 

Dag

Dato Fra Til Distance
     426 Torsdag, den 4. august Port Napoleon Port Napoleon

0

Vi fik prisen på transport af masten  - 10.000 kr.- dette var jo langt billigere end det hollandske firma, men vi synes stadig at til den pris ville vi hellere selv transportere masten på dækket.
Det blæser stadig en hel pelikan og selv om vi gerne vil have flyttet masten over på båden, så vi kan komme lidt videre, skal vi til gengæld ikke flytte båden nogen steder hen. Bare havnemanøvren ville være en risiko i sig selv og hvis vi derefter også skulle til at flytte båden tilbage igen, med en 18 meter mast liggende på langs, ville det være det samme som at uddele fribilletter til dagens havneshow. Så vi lader masten blive hvor den er og så bliver vi liggende hvor vi er og venter pænt til i morgen.
Vores svenske langturschauffører går også og venter på mindre vind så de kan få læsset  båden på traileren og i ventetiden havde de lovet os et lift ind til byen så vi kunne handle lidt ind i supermarkedet. Nu er det jo ikke en lille Fiat 500 de kører i, så da vi havde handlet ind til den store guldmedalje, synes vi at det var passende at vi fik transporteret vores varer hjem i en 50 tons lastvogn. Det kan nok være at de to chauffører gloede noget da vi kom kørende med vores top læssede indkøbsvogn og jeg kunne se at de begyndte at fortryde at de ikke havde tager bådtraileren til lastvognen med. Godt nok var det en 50 tons lastvogn, men at stoppe 4 personer og så alle vores indkøb ind i førerkabinen var måske lige i overkantet af hvad den kunne klare. Men det lykkedes til sidst og med fare for overlæs (!) gik det så tilbage til havnen.
Da vi havde fået slæbt det hele ombord, gik kampen i gang med at få stuvet det hele af vejen. Endnu en gang fik de agterste kistebænke en grundig omrokering og det endte da også med at alle varerne kom på plads til sidst.
Resten af dagen gik med at gøre klar til at få lagt masten over på båden i morgen. 

 

Dag

Dato Fra Til Distance
    427 Fredag, den 5. august Port Napoleon Port Napoleon

1

Vinden havde lagt sig til under 10 sek/m og det er næsten det samme som vindstille, sammenlignet med de sidste par dage. Der var allerede fuld aktivitet fra klokken 8.00 ved mastekranen, hvor der var en australier der også skulle have løftet masten af. Jeg spurgte havnefolkene om de også havde tid til at svinge vores mast over på Gi'vind i dag og fik at vide at så snart de var færdige med australieren kunne vi lægge os over. Nu fik jeg lige pludselig travlt, for Gitte lå stadig og sov langt inde i drømmeland og der var stadig et par småting der skulle ordnes. Først blev Gitte under lidt små protester jaget ud af køjen og derefter blev de sidste justeringer foretaget på mastebukkene. Jeg var meget nervøs for om konstruktionen af bukkene var stærk nok og lige på det tidspunkt ville jeg gerne have dobbelt så mange bukke. Men nu måtte det briste eller bære og jeg håbede på at det bar. Netop som vi var ved at være klar og jeg havde fået nerverne under kontrol, kom der en hollænder ind og lagde sig under kranen for at sætte en mast på. Gitte spurgte pænt om vi ikke lige kunne få lov til at få flyttet masten over, men han havde fået besked på at han skulle sejle over og lægge sig ved kranen og flytte sig ville han ikke. Det hjalp jo ikke ligefrem på mine nerver, men efter fem minutter blev han jaget væk igen af havnefolkene og så blev der kaldt på os. Penge ville de sørme også ha', så mens vi fik flyttet masten over, måtte Gitte gå den tunge gang til havnekontoret og aflevere den rørlige formue af 105 € for afmastningen og brug af mastekranen. Efter at vi i mandags havde været hos trælasthandlen manglede vi et par små stykker træ og det havde vi fundet oppe ved kranen. Det var der en af havnefolkene der havde set og for det ville de så have 50 €. I trælasthandlen i mandags var vi kommet af med 19 € for alt det træ vi havde lavet bukkene af og det var inklusive bolte og skruer, så Gitte protesterede og sagde at det kun drejede sig om nogle enkelte stykker træ og at det var helt urimeligt. Da hun yderligere kunne fremvise en regning på indkøb af træ valgte havnekontoret derefter at droppe det, men går den så går den, men de kender jo heller ikke Gitte.
Nu lå masten så i bukkene og det viste sig at den lå så urokkelig at jeg blev helt stolt af mig selv. (Gitte sagde at jeg var dyyygtiiig og Tiki logrede med halen !) Tilbage på vores egen plads var Gi'vind nu pludselig blevet 18 meter lang og det kræver lidt tilvænning at den nu ragede 3 meter længere ud for og bag, når hun skal bakses på plads.

At det stadig blæste 10 sek/m gjorde det heller ikke nemmere, men ind på pladsen kom vi da. (Det store spørgsmål er om det er nemmere at den rager 18 meter op i luften og tager vinden, eller om den er 18 meter vandret og risikere at tage nabobåden, - men det vil tiden jo vise)
Nu var det tid til at få lidt frokost og bedst som vi sidder og spiser, kommer der en havneassistent og beder os om at flytte båden, da de skal bruge pladsen i aften.
Jamen - så får vi da trænet lidt i havnemanøvre i 10 sek/m . Vi kunne begge to godt mærke at sommerfuglene blafrede kraftigt i maven, da vi slap fortøjningerne og begyndte at sejle rundt i havnen efter en anden plads. Vi valgte den nemmeste løsning og lagde til på en af de yderste pladser, for vi synes ikke at vi ville tage nogen chancer, nu hvor vi skulle til at lære at være flodskippere. Vi kom da også helskindet ind på pladsen uden at lave nogle ulykker. Nu havde vi fået spænding nok for i dag og da Gitte havde været ukristeligt tidligt oppe, synes vi at vi havde fortjent en eftermiddagslur.
Der er nu ved at være klart skib og Gi'vind er ved at være bygget om til at være en flodpram. Kanalbøgerne er studeret og nu er det ved at være tid til at give sig i kast med Europas floder og kanaler!