428

Lørdag, den 6.august Port Napoleon Port Napoleon

Her kommer så det sidste nye fra flodprammen Gi'vind.
Vi er færdige med "ombygningen", lige på nær at vi skulle have monteret de sidste småting såsom VHF antennen, ankerlanternen, og gjort klar til tv antennen (som jo ikke virker her i Frankrig) og så skulle klubstanderen lige hejses igen. Det fik vi så hele formiddagen til at gå med, for der er igen kommet kulingvarsel på navtexen og vi synes ikke at vi vil starte vores debut som flodskippere i en halv pelikan. Selv om det er flodsejlads, har vi de sidste par dage set at der også kan være pæne store bølger på Rhone floden og derfor venter vi lidt med at tage afsted.
De sidste mange dage har også været rimelige heftige hvad arbejde angår, noget som vi jo absolut ikke er vandt til og nu trænger hænderne til at komme på rekreation, for der er kommet en hel den splinter, klemmelus, vabler og værst af alt - hård hud - som skal behandles. Selv Tiki har fået en splint i trædepuden og derfor trænger vi alle til en fridag.

Fridag og fridag - nu skal I jo ikke tro at det hele bare er badeferie. Gitte trak gummibåden op på broen og så fik den ellers den helt store tur med vask og afrensning. Den trængte umådelig til det, for den var blevet svigtet lige siden Rubicon på Lanzarote. Jeg gik i gang med at få skiftet en stikkontakt som var gået i stykker inden vi tog hjemmefra Danmark. Jeg har jo altid ment at hastværk er lastværk, men nu gik den ikke længere og nu skulle den altså skiftes.
Bagefter var det tid til at give Gi'vind den helt store tur med vand og sæbe, for den lignede et omsejlende snedkerværksted.
Så var det tid til frokost og mens Gitte fremtryllede et par lækre tartar madder, stod jeg på hoved i bunden af Gi'vind for at finde den sidste smule snaps, for en tartarmad kræver jo selvfølgelig en snaps til. Nu må det være blevet sommer på Fyn, for vi drak det sidste af "Fynsk forår" den snaps som vi fik af Inger og Jørgen (Artemis) da vi tog afsted. Vi er næsten udgået for makrel i tomat og remoulade og nu er snapsen altså også slut. Så der er vel ikke noget at sige til at vi er på vej hjem.

429

Søndag, den 7.august Port Napoleon Port Napoleon

Vi vågnede til svage vinde, men vejrudsigten lover stadig kuling i løbet af dagen. Vi vedtager derfor for at blive endnu en dag. Efter morgenrumlen bliver cyklerne pakket ud  og frysetasken pakket. Vi starter med at runde havnekontoret og betale vores gæld for en uges ophold 165€ + 21€ for strøm (minus 10% pga medlemsskab af Dansk Sejlunion). Så gik turen ind til byen, for at se lidt på slusen ind til Rhone floden og dens åbningstider. Vi fandt ud af at den første åbning foregik ved 06 tiden, hvilket vi fandt var for tidlig, den næste var mellem 8 og 9 og da vi havde en lille times sejlads først, skulle vi alligevel tidligt op for at nå denne. Vi cyklede lidt rundt i inderhavnen og så på de både der lå her og for at se om der var andre der så ud som om de også havde tænkt sig at sejle op ad Rhone. Det var nu ikke tilfældet, for der var næsten ingen gæstesejlere. Så var det blevet tid til en pause og mens Tiki tog sig en bader, fik vi skyllet halsen.
Derpå gik turen videre over til Navy Service som ligge ovre ved kanalen. NS er en "hard standing" Marina og et service firma, som tilbyder afrigning af både, men vi er glade for at vi valgte Port Napoleon i stedet. Når man ser forskellen, er det til at tage og føle på, den er himmelråbende.
Det vi så, var en havn fyldt med "Klondyke både" den ene mere faldefærdig end den anden. Der var ingen broer, for alt var anlagt på at bådene skulle på land. Mastekran og travelift var fra engang før jeg blev født, de afriggede master lå på gamle olietønder for slet ikke at tale om bådstativerne som var af mere eller mindre godkendt materiel - men det kan være at prisen var helt rigtig for en langturssejler, (det håber jeg) for ellers var der ikke noget opmuntrende.

Er du langturssejler og skulle du nogen sinde komme på de kanter, vil jeg helt klart anbefale Port Napoleon. Muligvis er den lidt dyrere, men havnen er langt mere professionel og med ordnede forhold, flotte broer, nyt materiel, sikre bådstativer, frit internet, dygtigt personale og med mulighed for at leje containerlejlighed medens at båden er på land.

Tilbage på Gi'vind gik vi i gang med at gøre klar til afgang i morgen. Cyklerne blev pakket væk og gummibåden blev lagt op på fordækket og surret fast. Vandtankene blev fyldt og masten blev kontrolleret endnu en gang. Vejrudsigten lovede mindre vind, men dog frisk, men nu ville vi gerne af sted.

430

Mandag, den 8.august Port Napoleon Avignon

43/78km.

Vækkeuret og Tiki begyndte at larme allerede klokken 06.00, en ganske ubehagelig oplevelse pludselig at blive vækket af et vækkeur. For Tiki var det en helt ny lyd og da hun jo også har titel af vagthund, forsøgte hun at overgå larmen med sin gøen. Det er godt nok lang tid siden vi har prøvet at blive vækket af et vækkeur, men der var ingen kære mor, ud af fjerene og i gang. Præcis klokken 7 blev motoren startet og vi var så på vej hjemad. Vi fik taget de første kilometer mod slusen, jo - det er rigtigt - de første kilometer, for på floder og kanaler regner men ikke i sømil, men i kilometer.
Ved slusen var vinden frisk og da vi var i god tid, måtte vi ind til kajen og vente. Nu skal vi til at vende os til at masten ligger ned, for flere gange tog jeg mig selv i at stå og glo op i luften for at se på vinddexen, hvor vinden kom fra, men der var bare gabende tomt.
Vi kom dog først ind i slusen klokken 8.45, så vi kunne snildt have sovet en time længere. Selve slusningen gik fint, men vi blev heller ikke løftet mere end 5 cm og efter 15 minutter var vi så ude på Rhone floden.

Selve floden er der ikke meget at skrive om.

Den er stor, bred, dyb, og MEGET lang og utrolig kedelig, så det var gashåndtaget i bund og så der ud (op) af. Strømmen var ikke så stærk som jeg havde ventet, 1-2 knob i mod, så vi kunne fint holde en fart på 6 knob - øh -11 kilometer i timen.

Ved middagstid nåede vi så til Arles, hvor vi skulle købe vignetten, tilladelsen/afgiften til at sejle på de Franske vandveje. Det blev en oplevelse der ikke kan gå ubeskrevet hen.
Fransk effektivitet er nu ikke noget der imponerer mig. Vi havde fået oplyst en adresse på det kontor, hvor vi skulle købe vignetten, men da vi ikke havde noget kort over byen var den jo ikke til meget gavn. Det var nu ikke det store problem for da vi kommer sejlende ser vi et stort skilt hvor der står VFN (står for - vandveje fransk navigation - på fransk !) Så langt så godt ! Så skal vi bare lige lægge til ..... ØH - der er overhoved ingen broer man kan lægge til på. 200 meter længere fremme er der en bro men den er totalt optaget af små joller, som vi ville have mast, hvis vi lagde os uden på. Vi lagde Gi'vind uden på en båd hvor der stod VFN, kravlede hen over den og op ad en hønsestige. HA - der er ikke noget der kan stoppe os. Ja det skulle da lige være at der er middagslukket. At sejle fra Port Napoleon til Arles tager cirka 3-4 timer og da vi startede klokken 9 og ankom klokken 12.30, er det da klart at der er middagslukket mellem 12 - 14. Nå - men så kunne vi da også nå at få lidt frokost mens vi ventede. Klokken 14 indfandt vi os så igen på kontoret, sammen med 3 andre besætninger og det var nok til at gøre den stakkels dame total stresset. Nu ville jeg jo mene at der var et spørgsmål om at købe et papskilt og så skrive bådnavnet med en kuglepen. Næ-nej, vi skulle hele papirmøllen igennem, først på fransk og da det gik op for hende at vi kun kunne engelsk, forsøgte hun sig med tre ord og slog derefter over i fransk igen. (men hun forsøgte da, den ros skal hun have) Da Gi'vind endelig var blevet puttet ind i computeren og hun havde fået printet en fin vignet ud, puttet den i et fint plastikchartek, kom vi så til betalingen. Pris 69€ for 16 dage, vi kunne også vælge at købe 30 dage for 221 €. Ham der har lavet prislisten må have fået dumpekarakter i regning, for 2 gange 16 dage er 32 dage for 138€, så man sparer altså 83€ på denne måde. Men vi satser på, at vi kan komme igennem Frankrig på 16 dage.

Tilbage til Gi'vind og videre op ad floden og efter et par timers sejlads kommer vi så til den første sluse.
Er du vimmer - mand! 195 meter lang 11 meter bred og med to store slimede vægge som vores pæne fendere skulle køre op ad. Det var en meget underlig fornemmelse da de lukkede porten og vi lå dernede i skotøjsæsken.
Vi har regnet ud at det faktisk kræver 32.175.000 liter vand at fylde slusekammeret for at løfte Gi'vind 15 meter i op.
Men egentlig gik det meget nemt, for det er bare at fortøjre til en pullert, som flyder med alle 15 meter opad. Vandet bliver lukket stille og roligt ind i kammeret og man kan nemt holde fra.
Så gik turen videre til Avignon og da klokken begyndte at nærme sig 20 var vi ved at være godt trætte. Da vi ankommer står der en havnefoged og pakker bådene så der er plads til alle og vi kom til at ligge fint med masten ragende langt ind over en lille båd bag os.

Fin havn og flink engelsktalende havnefoged og 13 € i havnepenge.

431

Tirsdag, den 9.august Avignon Sluse Bolléne

28/51km.

Vi vælger at tage det stille og roligt her til morgen, for vi er lidt trætte efter en lang dag i går. Havnekontoret bliver rundet og da vi ser at man kan få diesel her bestemmer vi os for at tanke op. Det kan være svært at få diesel undervejs, så vi har vedtaget at tanke hver gang der er mulighed for det. Vi har hørt grimme historier om andre der er løbet tør og må slæbe det i dunke flere kilometre.( Og da vi kan have 180 liter er det mange dunke der skal til, eller også må vi gå 2 gange!!!)
Klokken er langt over 11 inden vi er færdige og så er det med at komme videre. Da vi passere en bro, bliver der råbt "god tur" ned til os. Det er åbenbart et par danske turister der har set vores danske flag og giver os en lille hilsen med på vejen. Ganske hyggeligt.

Dagens kvote er 2 sluser, hvoraf den ene vil løfte os 23 meter op.
(49.335.000 liter! Det er sgu godt at Svend Auken ikke kan kræve vandafgift)

I nummer to sluse bliver vi indhentet af en passagerfærge og vi regner ikke med at vi også kan være i slusen, for den er godt nok lang, så vi venter pænt udenfor.
Vi bliver alligevel kaldt frem og det viser sig at der sagtens kunne være to færger inde i slusen for de er  kæmpe store.

Vi vil gerne grille i aften, men liggepladser er der ikke ret mange af og dem der er, er til penicherne, så vi opfinder en ny regel, -  "hvis vi ikke bliver smidt væk - er det tilladt". Så vi tager en plads og håber på det bedste.
En peniche som er 100 meter lang, kommer og lægger sig uden på os. Ikke uden på Gi'vind, men uden på de pæle som vi har lagt os ind bag ved.

Grillaften og så tidligt i seng for det at være flodskippere er noget der tærer på kræfterne. Vi ved ikke hvad det er, men vi er segnefærdige når klokken er 22.

432

Onsdag, den 10.august Sluse Bolléne Valence

42/82km.Valence

Vågner klokken 6 da penichen uden på os sejler og så er det, for mit vedkommende, slut med at sove, mens Gitte stædigt kæmper med at holde øjnene lukkede til klokken 7. Tiki vælger den bløde mellemvej og lusker med mig ud af agterkøjen, men finder ud af at Gitte ikke står op og vælger så at smutte ind og snuppe en halv time mere.
Lidt over 8 er der alligevel liv i besætningen og vi er klar til afgang. Dagen kvote er 3 sluser som hver løfter os ca. 13 meter op. Og egentlig er der ikke så meget at skrive om for hele dagen går med 2300 omdrejninger, kun afbrudt af en sluse en gang i mellem.
I Spansk farvand skulle vi holde meget øje med plastposer og andet affald som flød rundt i vandet, men her er det træ og træstammer.

I et uopmærksomt øjeblik fik vi påsejlet en pæn stor træstamme og det gav nogle forfærdelige pump hver gang den ramte båden hele vejen hen langs skibssiden, indtil den forsvandt i kølvandet

I dag har vi følgeskab af 5 andre både. Det giver en ny rytme, for i går var der bare fuld fart på, mens at vi i dag må indstille farten efter den mindste båd. Det fandt vi ud af ved sluse nummer to. Vi var sammen med en anden båd sejlet videre til den næste sluse, men der kom vi bare til at ligge og vente til alle bådene var samlet igen, før vi blev sluset op. Så i dag har vi lært ikke at race, men pænt følges med de andre.
Da klokken er ved at være 17 begynder vi så at tænke på hvor vi skal overnatte. Vi vil helst ligge ved en bro, i stedet for i havnene og vi planlagde at tage den næste sluse med og så lægge os på ventebroen lige efter slusen, også selvom det ikke er tilladt. Da vi passere lystbådehavnen i Valence ser vi at der er et dansk flag og da vi jo har en plan - til vi laver en ny, bliver kursen ændre og vi går ind i havnen og finder en plads. Efter et besøg hos havnefogeden og 17€ fattigere, går vi en tur over til den danske båd.  Det er "Eva" fra Skive som har sejlet rundt i Middelhavet i 5 år og nu langsomt er på vej hjem. Vi blev inviteret på et glas rødvin og et par timers hyggesnak inden sulten begyndte at melde sig og vi vender tilbage til Gi'vind og finder grillen frem. Da vi ligger for enden af en bro og vinde bærer fra, mener vi godt at vi kan tillade os at tænde grillen.
Mens en lille "flæskesteg" med tilhørende skivede kartofler står og simre på grillen, kan vi se at mørke skyer begynder at trække op ude i horisonten. Da mørket falder på begynder det også at lyne men regnen lader alligevel vente på sig. Vi snakker om hvor lang tid siden det er at vi har haft en hel regnvejrsdag og vi mener at det var i Gibraltar og da var det vist alligevel ikke en hel dag.

433

Torsdag, den 11.august Valence La Roche de Glun

8/15km.

Vi vågner til lyden af regnen der trommer på ruffet. Himlen er total grå og det mærkelige er, at vi synes at det er hyggeligt. (Det kan godt være at vi om nogle uger synes at det er knap så hyggeligt!) Men hyggeligt eller ej, så er der nogle dagligvarer som vi er ved at udgå for, så efter morgenrumlen får Gitte cyklen frem og mens jeg galant tilbyder at blive hjemme for at passe Tiki, cykler Gitte op i byen og får handlet lidt. Efter en time kommer hun tilbage lignende en druknet mus for vandet vælter bare ned i kaskader. Vi slipper hurtigt fortøjningerne og på vej ud af havnen synes Gitte at motoren lyder underligt. Ups, jeg havde her til morgen renset kølvandsfilteret og derfor lukket for vandindtaget og  i min arbejdsiver glemte jeg at åbne for det igen, hvilket jeg meget hurtigt fik korrigeret, så der igen kom køling på motoren.
Nu var det så min tur til at være ude i regnen. Vi sejlede i silende regn frem mod den første sluse og slusemanden er så venlig at lukke vandet ud af slusen så vi kan komme ind med det samme. Da vi er kommet på plads inde i slusen og slukket motoren, finder Tiki ud af at der ikke er brug for hende oppe i cockpittet og skynder sig derfor ned og lægger sig under kortbordet, hvor der er tørt og dejligt varmt. - Kylling !!
Regnen siler fortsat ned og da vi har sejlet en god times tid, begynder vi at se os om efter en egnet liggeplads, for en ting er at det regner, men det er nu mere hyggeligt når man er indendørs og kan se ud på hvor meget det regner. Vi er heldige at finde en bro, som er så ny at den ikke er angivet i kortet. Her indtager vi så en herlig frokost nede om læ og bagefter bliver bøger og computer fundet frem for nu skal der hygges.

Ud på eftermiddagen begynder det så at klare lidt op og vi trænger til at få rørt benene lidt. Vi går en tur i området og finder en lille sø, hvor vi ser en odder eller også er det en bæver.

Jeg tror jeg har været fraværende den dag i biologitimen hvor vi lærte om gnaverne.

Aftenen kommer til at foregå foran computeren, med film og pizza, som Gitte har købt i supermarkedet i dag.

434

Fredag, den 12.august La Roche de Glun Lyon

55/99km.

Så skinner solen igen. Vi vil forsøge at indhente noget af det vi ikke nåede i går og derfor er Gitte blevet jaget ud af køje tidligt og klokken 8.30 var vi klar til afgang.
Det gode ved at være flodskippere er, at man kan lave en hel masse under dæk mens man sejler. Her er der ingen generende bølger, båden smider sig ikke ned på siden - for der er jo ingen sejl på. Det eneste problem er at motoren larmer, men det vender man sig til. Så mens jeg tog de første kilometer videre opad, sørgede Gitte for kaffe og morgenmad.

Det dårlige ved at være flodskipper er, at det går ufattelig langsomt. Langs med bredderne er der kilometerskilte som fortæller hvor langt man er kommet og med 6 knob/10 kilometer i timen føler man, at man ikke kommer ud af stedet. Farten er selvfølgelig ikke højere ude på havet, men der lægger man ikke mærke til det, for der er der jo hverken træer eller vejskilte at holde øje med. (Forhåbentlig ikke!)
Vi er heldige ved næsten alle sluserne, for vi bliver lukket ind med det samme. Men ved en af sluserne bliver lyset ved med at være rød og grøn (du er observeret men må ikke sejle ind). Vi tror derfor at der er en peniche på vej, så vi sejler bagud for at lægge os ved ventepontonen, men i samme sekund som vi får fortøjninger i land skifter slusemanden lyset til grønt. Af med fortøjningerne og for fulde omdrejninger over til og ind i slusen. Vi når lige at få den bageste del af masten med ind, så lukkes porten. Vi når også kun lige at få fortøjningerne om pullerten, så kommer vandet. Og jeg skal lige hilse og sige at vandet kom. Vi er begge meget sikre på at slusemanden er sur, for det føles som om han lukker samtlige 32.000.000 liter vand ind på een og samme tid. Gi´vind "danser" frem og tilbage og flere gange rammer den forreste del af masten på slusevæggen, fordi vi ikke har kræfter nok til at holde fra. Nåh men, så fik vi da afprøvet mastestativet sidevers og til min store glæde holdt det.
Da bølgerne har lagt sig og vandet er faldet til ro bliver sluseporten åbnet, vi slipper derfor fortøjningerne og sejler langsomt frem mod udgangen. Men nu får vi så bekræftet at slusemanden må have en dårlig dag, for han skifter ikke det røde lys til grønt. Der går så lang tid at jeg er nødt til at bakke for at holde styrefart og vi når næsten helt tilbage i slusen, før det grønne lys bliver tændt.
Byer som Tournon, Andance, Vienne glider stille forbi i løbet af dagen og først ved 19 tiden sejler vi ind i Lyon og så er vi færdige med Rhone floden og skal til at begynde på Saone.
Vi vælger at stoppe da vi ser en fin kaj midt i Lyon og får lagt Gi'vind ind bag en svensk motorbåd. Jeg ved ikke hvad det er der gør en så træt, for 55 sømil er jo ikke den store distance på havsejlads, men her på floderne er jeg segnefærdig om aftenen. Dagens kvote blev så på næsten 100 kilometer og 4 sluser og vi befinder os nu 162 m over havets overflade.
Mens vi sidder og får os en velfortjent sundowner, kommer svenskeren forbi og vi får en snak om hvordan vandsituationen ser ud længere fremme. Han fortæller at de kom fra Gøteborg og havde sejlet rundt i Europas floder hele sommeren og nu var på vej til Middelhavet, hvor de ville finde en plads at stille båden for vinteren. Han fortalte også at der er masser af vand i kanalerne, men at han fulgtes med en anden båd der kun stak 1,65 meter og han gik på grund, (Gi'vind stikker 1.95 m) så det kan nok være at det gav lidt kriller i maven. Kanalbøgerne garanterer at der minimum skal være 1.80 og vi ved også at der er flere både der har stukket 2.00 meter som er kommet helskindet igennem. Men det skal nok blive spændende !!!!!!
Resten af aftenen gik med at slappe af foran computeren og bøger, efter en meget, meget lang dag. .