Masten kom på og Gi´vind er endelig sejlklar

Så er vi blevet færdige med at klargøre Gi´vind. Efter hun er kommet i vandet, har vi fået masten ud af masteskuret og den blevet grundig gennemgået. Alle stik til VHF´en er blevet skiftet ud. Sidste sæson havde vi en del vrøvl med at den ikke ville modtage tilfredsstillende. Vi fandt ud af, at der var en ledning der var knækket, så nu virker den igen. Alle fald blev trukket ud og set efter for slid og andre fejl, men alle så ud til at være ok. Stag og vanter blev kontrolleret inden de blev monteret på masten og til sidst blev instrumenterne monteret.

Gode sejlerkammerater blev indskrevet på masteholdet og så var det bare om at få masten i lodret stilling. I løbet af en halv time var den monteret og spændt og lønnen udbetalt.

 

De næste dage gik med at få riggen efterspændt og justeret, den løbende rig blev trukket i kanalerne under dækket, bommen blev monteret og derefter sejlene og så var det tid til årets første sejltur. En lille efter justering af riggen og så var Gi´vind klar til de varme lande. TROEDE vi - for da vi kom ned i båden dagen efter, stank hele båden af diesel !!
Det viste sig at glasset til vandudskilleren var flækket og da vi havde fyldt brændstof tanken, begyndte det af løbe ud. Jeg har eventuelt ramt vandudskilleren, da jeg udskiftede batterierne. NU startede det helt store optørrings show. Alle dørk pladerne blev taget op og alle rum blev renset og vasket af for diesel i sulfosæbe. Båden lignede absolut ikke noget der skulle på langfart om 4 uger. Diesel har det bare med at trænge ind alle steder, også der hvor man ikke kan komme ind, for eksempel under motoren, i lukkede rum, under vandtankene og andre spændende steder hvor jeg aldrig har været før, men nu kender jeg båden ud og ind. Vi har dog nu fået bugt med det meste, så der igen er til at være for diesellugt. Gitte har også været flittig på hjemmefronten, med at  pakke hele huset ned, så det er klar til at tage mod Morten og Tamara, som skal passe på i huset mens vi er væk. Der er blevet syet et solsejl, så vi også kan få lidt skygge når vi kommer til de varme lande og et par nye gardiner i badeværelset er det også blevet til.
Nu hvor Gi´vind er kommet i vandet, er det vel blevet tid til at fortælle lidt om båden og hvad der er af spændende ting i den.
Selv om båden er stor (41 fod) er den utrolig nem at sejle for bare en enkelt person. Alle fald og skøder er ført tilbage til to elektriske spil i cockpittet, som udfører alle arbejdsopgaverne for gasten. Båden har ingen genua, men kun en selvslående fok, hvilket gør sejlads på kryds til en ren fornøjelse. Når vi sejler slør og går mindre end 60 grader til vinden, har vi  en asymmetrisk spiler, eller som den også kaldes en gennakker. 

Storsejlet har single line rebesystem, som foregår fra cockpittet og forsejlet kan rulles ind og skødes på forreste skinne. Dette foregår også fra cockpittet, således at der i hårdt vejr ikke behøves at være folk på fordæk eller ved masten, hvilket øger sikkerheden betydeligt.
Storsejlet har to rebeliner, som reducerer med ca. 30 % i reb 1 og med ca. 60 % i reb 2.
Mastens højde på 20.50 meter over vandet kan godt være lidt af et problem. Den er for eksempel grunden til at vi ikke længere kan komme gennem Bøgestrømmen da Farø broen lige før Vordingborg har en højde på ca. 19 meter. En anden grund er at vi også må rebe allerede ved 8-9 sek/m, da krængningen ellers bliver  for kraftig.
Båden er klassificeret i klasse A, hvilket vil sige at den er godkendt til oceangående sejlads.
Båden er udstyret med en selvstyrer, således at 1 mand kan sætte eller stryge sejlene alene. Selvstyreren aflaster også rorgængeren ved lange sejladser og kan fint holde båden på kursen selv i hårdt vejr.

Af udstyr til at hjælpe os kan vi nævne, at vi i stævnen har elektrisk ankerspil til at trække det 15 kg. tunge Bruce anker med 50 meter 8mm ankerkæde op. I fenderbrønden har vi yderligere et 10 kg Danforth anker med 5 meter kæde og et 15 kg paraplyanker, så vi regner med at blive liggende når vi kaster anker.

Under ankerbrønden sidder en 8 hk. bovpropel, som god hjælp ved havnemanøvrerne

Ved kortbordet findes computeren med alle elektroniske søkort, instrumenter til visning af vind, dybde, position, VHF, fjernstyring til selvstyreren samt Navtex og radio.
På nær Navtex og radio er alle funktionerne ved kortbordet dobbelte, således at de både findes nede om læ samt ved styrepulten.
På styrepulten i cockpittet findes der tillige en GPS Garmin kortplotter, samt et instrument til motoren med alarmer til olietryk, vandtemperatur og lignende.
Under dæk findes en forkøje til 2 personer, samt agterkøje også til 2 personer. Dækssalonen har med sofa arrangementet plads til 6 personer og et fint udsyn ud over vandet. Pantryet er udstyret med ovn og gasblus, køleskab med lille fryser, mikroovn med varmluft og grill, to vaske med koldt og varmt vand. I kistebænken i cockpittet er der monteret en 25 liters fryser.
Øvrig indretning samt billeder kan ses ved at klikke her