Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||
337 |
Lørdag, den 7.maj | Aguadulce | Puerto Genoves | |||
Efter en stille og rolig morgen, slipper vi fortøjningerne ved middagstid
og sætter kursen videre nordpå. Vi fik vinden ind fra agten og da der
ikke var ret meget af den, dalrede vi stille og roligt der ud af. Vi er nu
så småt begyndt at finde ud af at enten dalre man eller også er der
hård vind. Sagt med andre ord - enten blæser der meget, eller også
blæser det meget - lidt, og i dag var det altså dalrevejr. Vi satte
storsejlet og lagde Gi'vind ind på kursen og trykkede derefter på
knappen til autopiloten. Så var der ikke andet end at lægge sig godt til rette i
solen og bare vente på at vi blev bragt frem til ankerbugten. Trods
navnet Puerto Genoves er der ingen havn, men kun en bugt hvor der er fine
ankringsmuligheder. Efter vores lille stuntnummer i Arguineguin, har det været meget småt med lysten til at ankre om natten, men nu hvor vi skal til Balearerne, må vi altså til at lære det igen. Vi ankom i fin stil ved 17 tiden til ankerbugten og på det tidspunkt var der en del dønninger der stod lige ind i bugten. Det var måske ikke det optimale, men vi regnede med at vinden og dermed også bølgerne, ville lægge sig i løbet af aftenen. Ud over os var der også fire andre både. Vi fik lagt vores hoved anker og da dønningerne fik båden til at rulle, blev vi enige om også at lægge et hækanker ud, så vi fik stævnen op mod dønningerne. Vi kunne bagefter se at det var klogt, for når vi lå helt roligt, lå de andre og rullede. Senere på aftenen vendte vinden og kom derefter inde fra land og det fik dønningerne til at lægge sig. Vi flyttede tovværket til hækankeret op i stævnen og så havde vi to ankre til at holde os og det måtte være nok, nu hvor det blæste med hele 3 sek/m.
|
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
338 |
Søndag, den 8.maj | Puerto Genoves | Aguilas |
56 |
Klokken 05 begyndte vinden at blæse og da
vinden nåede 8 sek/m var det nok til at vi begge tumlede ud af køjen,
med nerverne på højkant, for
at kontrollere ankerne. Vinden kom fortsat inde fra land og det så ud til
at begge ankre holdt fint, men vi blev dog oppe for at holde øje med om
vinden fortsatte, men det var kun en morgen brise og efter en halv time lagde
den sig igen og vi kunne fortsætte vores nattesøvn. Da vi stod op ved 8.30 tiden, var vinden begyndt at tage til igen og hvis man kastede et blik ud over havet kunne man se at der var begyndt at komme hvide skumtoppe på bølgerne. En franske båd, som også havde ligget for anker i bugten, var taget af sted tidligt i morges, men efter en time kom han ind igen, men han skulle også sejle mod vinden. Vi ventede og så tiden an. Vi havde snakket om at blive en dag mere, men da vinden tiltog og vi ville få en fin lænser til næste havn, blev planerne om at blive, skrinlagt. Vi satte kursen mod Garrucha i en meget frisk vind for storsejlet alene. De 35 sømil blev sejlet på rekordtid, men så kom næste problem, nemlig havnemanøvren. Garrucha er en stor industrihavn med en meget lille marina og da vi så hvordan forholdene var, var der overhoved ingen diskussion - ud igen. Selv om det blæste kraftigt og der var 21 sømil til næste havn, var vi enige om at her ville vi ikke ligge. Havnen var meget trist og pladsen mellem broerne var så smal at Gi'vind ikke ville kunne ligge på tværs mellem rækkerne, når vi skulle ind på en plads. Vi satte storsejlet igen og fortsatte vores lænser i 10 sek/m. Da vi mangler ca. 10 sømil oplevede vi igen det mærkelige fænomen, at vinden drejer180 grader i løbet af 10 sekunder og fra at lænse havde vi nu vinden lige ind i snuden. Bølgerne bliver dog ved med at komme bagfra og da farten pludselig var forsvundet blev vi indhentet af en bølge der brækkede lige i bagsmækken og sendte kaskader af vand ind i cockpittet så alt blev vådt. Vi var glade for at vi ikke sejlede med gennakeren oppe, for så havde vi fået nogle problemer med at få den bjerget. Vi fortsatte de sidste 10 sømil for motor for nu var vi ved at være trætte. Vi ankom til Aguilas klokken 19 og skulle så til at finde en ankerplads inde i havnen. Det viste sig at være lidt mere besværligt end først antaget, for der hvor vi havde planlagt at ligge, blæste det for meget og der hvor der var læ, var der ingen plads. Sidste chance var så at søge ind i marinaen og håbe på at der var plads til os. Mens vi ligger inde i marinaen, som var så lille at der ikke var plads til at vende rundt, og ser efter en plads, kommer havnefogden kørende på knallert og vi var allerede forberedt på at blive smidt ud igen. Men til vores store glæde peger han og siger at der er en plads længst inde i havnen. Gitte spørger om der er dybt nok og får at vide at det ikke er noget problem. Således kan man også blive positivt overrasket. Havnepenge: 21€ |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||||
339 |
Mandag, den 9.maj | Aguilas | Cala Cerrada | 22 | ||||
Vi overvejede om vi skulle blive her en dag
mere, men da vi havde været i supermercadoen og fået købt de
dagligvarer som vi manglede, var temperaturen steget til alarmerende
højder inde i havnen, at det var påkrævet at sejle videre og få noget
luft. Vind var der ikke meget af, så det blev en tur for motor. Vi havde
set i vores pilotbook (havnelodsen) at der skulle være en fin ankerplads
en times sejlads herfra, så kursen blev sat i den retning.
På vej til vores lille ankerbugt, fik vi en telefon opringning fra Charlot om at de kommer til Mallorca på mandag og nu begynder vi så at få travlt. For det første ligger Mallorca 240 sømil væk og for det andet skal der provianteres og når man kender Torbens øl forbrug, skal der provianteres meget. (Jeg selv drikker jo ikke øl !) Forkøjen skal tømmes og det kan godt være en meget stor opgave, da vi bruger den til alt det som vi ellers ikke ved hvor vi ellers skal gøre af. Men vi glæder os meget til at de kommer, for vi plejer at have det rigtigt hyggeligt sammen.
Mens vi er ved at fortøje til bøjerne siger Gitte at der kommer en
motorbåd ind imod os. Da jeg kikker ud kan jeg godt se at der er en båd
på vej ind, men jeg kan kun se skumstriben, det virker som
om at båden hele tiden prøver at holde sig uden for synsvidde bag
klipperne, men vi kan lige så tydelig se deres 5 meter høje antenner.
Disse bliver studeret på kryds og på tværs og da vi
jo ikke ligner nogle typiske narkosmuglere (og for øvrigt heller ikke er
det) får vi vores papirer tilbage med et smil. Vi kunne næsten se
skuffelsen hos dem, over at de bare havde fanget to danske langturssejlere
og en stor vagthund, der var ved at ankre op. Næppe noget de praler af, når de kommer hjem
på kontoret. De sejler af sted igen, med en lille magtdemonstration,
ved at fyre samtlige 1000 hestekræfter af på een gang og med et
brøl forsvinder de ud af ankerbugten. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
340 |
Tirsdag, den 10. maj | Cala Cerrada | Cartagena |
10 |
Det blev en mere urolig nat end vi havde
forventet, for selv om vi lå i vindstille og selv om vi var dækket af
tre sider, var der alligevel nogle dønninger der stod ind gennem
indsejlingen, som fik Gi'vind til at rulle en del. Så vi var begge godt
klatøjet da vi stod op her til morgen. Vi havde alligevel besluttet at vi ville blive her en dag mere, så jeg kunne blive klippet og så ellers nyde vores lille ankerbugt helt alene. Vi startede gummibåden og tog ind til stranden, lastet med saks, kam og proviant, så vi kunne nyde dagen. Men bedst som vi skal til at gå i gang med klipningen, kan vi høre stemmer og ser at 12 glade naturvandrere har retning mod stranden. Det synes vi er lige lovligt skrapt, at de bare sådan kommer og mænger sig, her hvor vi er. Ikke nok med at de mænger sig, men pludselig begynder de også at smide alt tøjet, og dermed mener jeg ALT tøjet og springer i vandet. Ud over at være naturvandrere, er de altså også naturbadere og så på VORES strand. Vi kom her først og vil ikke have at de går rundt i bar røv, her på vores strand. Nu var det som om at idyllen var forsvundet og at der var knap så hyggeligt mere, når vi ikke havde det for os selv. Vi overvejede situationen og fandt stedet overrendt og overbefolket, så vi bestemte os derfor at sejle videre til Cartagena og overlade stranden til de bare numser. (at vi også var lidt trætte af at ligge og rulle i dønningerne, var måske den største årsag) Vi skal jo også se at komme videre, da vi jo skal være på Mallorca på mandag og når der er 240 sømil dertil, går det jo nok ikke blive liggende her hele ugen. Vi tager turen for motor, da der næppe var vind nok til at sejle på og ved ankomst får vi anvist plads lige ved siden af "Vildgåsen" i Cartagena havn. Dagen bliver brugt til at at se lidt af byen og gå på netcafe og få tjekket post og vejrmeldinger. Med hensyn til vejret ser det ikke så godt ud, for der er kommet kulingvarsel for området her og det er jo ikke så smart når vi skal til Mallorca. Normalt plejer vi jo at sige at vi ikke skal nå noget og så kan vi jo bare vente til vejret bliver bedre, men nu har vi jo en aftale med Charlot og Torben, som vi glæder os meget til at få besøg af, så vi må håbe at vejret klarer op og så tage hele turen til Mallorca i et hug. Aftenen går med et glas rødvin ombord på "Vildgåsen" inden vi vender tilbage til Gi'vind og lidt aftensmad. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance |
341 |
Onsdag, den 11. maj | Cartagena | Cartagena |
0 |
Kulingvarsel er blevet rykket til torsdag, men
vinden står lige i snotten i dag og så har vi ikke lyst
til at sejle videre. Vi skal også have provianteret og det vil vi så
bruge dagen til i dag. Så efter vores daglige morgenrumle, starter vi cyklerne og finder vej til byen største supermarcado, hvor de har den udsøgte service at man kan få varerne leveret. Nu er jeg jo ikke den store øldrikker, men vi må hellere få fyldt lageret op, så vi ikke kommer til at gå og tørste i varmen når vi får gæster. Inden vi var færdige, havde vi fået fyldt et par indkøbsvogne og så skulle vi til at forklare ekspedienten hvor vi gerne ville have varerne leveret. Det viser sig at vi først kan få varerne leveret i morgen formiddag, men det gør jo heller ikke noget da vi ingen steder skal, på grund af kulingvarslet. Al den handlen ind tager stærkt på kræfterne i varmen og efter at Gitte har serveret et stykke mad, er jeg totalt udkørt og må have en lille eftermiddagslur. Jeg tror at det snart er ved at være på tide at vi indfører siesta her ombord. Vi manglede også at få opdateret hjemmesiden og da der er en internetcafé her i byen, hvor vi kan have vores egen computer med, må det benyttes. Så computertaskerne bliver pakket og vi begiver os afsted til netcafeen. Mens Gitte jonglere med hjemmesiden og får den opdateret, kaster jeg mig over diverse vejrmeldinger og avissider, så vi kan blive opdateret med vejret og hvad der foregår derhjemme. Så er det meste af dagen gået og så manglede vi bare lidt aftensmad inden det igen blev tid til at finde agterkøjen. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||||
342 |
Torsdag, dan 12. maj | Cartagena | Ibiza |
172 |
||||
De har lovet kuling fra i eftermiddag og
samtidig er himlen overskyet og så kan vi jo slet ikke sejle nogen
steder. Selv om vi er lidt usikre på de spanske vejrmeldinger må vi
hellere være på den sikre side og blive hvor vi er.
Over middag gik vi op og så vejrudsigt på havnekontoret. Kulingvarsel
var nu rykket til fredag og lige pludselig er hele situationen ændret.
Hvis det kulingvarsel der er for området her hvor vi er nu først kommer
i morgen, kan vi nå og slippe væk og komme til Ibiza. Nu begyndte
planerne om at tage af sted i aften og så sejle i nat at tage form.
Natten går uden de store ændringer i vejret. Hele natten
er der "Jan Mar" der trækker det store læs og vi andre må så
bare lægge øre til. |
Dag |
Dato | Fra | Til | Distance | ||
343 |
Fredag, den 13. maj | Ibiza | Cala Portinatx |
27 |
||
Fredag den 13. ? Det kan jo gøre enhver overtroisk sømand bange og med de uheld vi har haft er man mere end forsigtig på sådan en dag.
Stor var vores skuffelse, da det
første vi møder er et stort skilt hvor der står ankring forbudt, hmm -
der røg den mulighed. Yderligere skulle vi også havne tanket lidt diesel
og det var der kun en havn der havde, så der var jo ikke så meget
at vælge i mellem. Problemet var bare at han først åbnede klokken 16.
Havnepengene her er på den forkerte side af 60 euro og der sætter vores
pengepung altså grænsen. Jeg mener at 450 kroner for at ligge og sove er
lige i overkanten. Vi brugte så tiden til at sejle lidt rundt i de andre
marinaer for at se om der skulle være en anden havn der tiltalte os
økonomisk, men det var ikke tilfældet. Vi vendte tilbage til
dieselstanderen og fik tanket lidt brændstof. Når jeg skriver
"lidt" brændstof er det ikke fordi vi er ved at udgå for
kontanter, men når vi begynder at ligge for anker på Mallorca, er
fidusen at man ikke fylder sin dieseltank helt op. Når man mangler vand,
går man så ind og tanker 20 liter diesel og så samtidig få fyldt sine
vandtanke (800 liter) ganske gratis. Ellers skal man betale for vandet og
det kan nemt komme til at koste det samme som 20 liter diesel. Det er altså lidt underligt: når vi ligger i en sikker havn så blæser det ikke, når vi så ligger til anker kommer vinden uden hensyntagen til om det passer os eller ej. |